Senpo

Skontaktuj się z naszą obsługą
Facebook - Senpo
Instagram - Senpo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Logowanie
Twój koszyk

10 powodów, dla których warto się wysypiać

Warto się wysypiać! Zwykle człowiek przesypia 1/3 swojego życia. Wydaje się, że to dość sporo, dlatego niektórzy ludzie wyznają zasadę, iż szkoda życia na sen. Niestety owa trzecia część życia poświęcana musi być na sen dlatego, aby nie marnować pozostałych 2/3. I niestety coraz więcej osób lekceważy dobroczynne działanie snu na nasz orgazm, a naukowcy biją na alarm z powodu drastycznie spadającej liczby przesypianych godzin. Jeszcze w połowie XX wieku przeciętny człowiek przesypiał 8 godzin, podczas gdy dziś średnia długość snu spadła do 6 godzin na dobę.

Powodów, dla których warto się wysypiać, jest niezliczona ilość, jednak my wymienimy tylko 10 najważniejszych.

1. Zdrowie

Naukowcy donoszą, iż w grupie osób, które przeszły zawał, znakomita większość stanowią ludzie, którzy albo cierpią na bezsenność, albo z różnych powodów odmawiały sobie koniecznej ilości snu.

Organizm człowieka jest jak maszyna, dzięki której nasza praca jest albo satysfakcjonująca i przynosi nam korzyści, albo zużyta i niewydajna. Jeśli chcemy, aby owa maszyna działała jak należy, dbamy o nią, regularnie ja czyścimy, oliwimy, robimy przegląd, pozwalamy jej ostygnąć po wytężonej eksploatacji i wyłączamy, kiedy wymaga ona naprawy.

Sen nocą jest niczym przegląd w serwisie. Organizm, dzięki spowolnieniu niektórych funkcji ma możliwość zorientować się w tym, co zaczyna nawalać, co wymaga naoliwienia, a co regeneracji. Odmawiając sobie snu, nie pozwalamy organizmowi skupić się na usterkach, a co za tym idzie na naprawie tego, co uszkodzone. Nie dajemy mu szansy ostygnąć, zatrzymać się i odpocząć. To, co różni człowieka od jakiejkolwiek maszyny to fakt, że w maszynie wystarczy wymienić niektóre części, aby znów pracowała jak nowa, u człowieka wymiana części bywa niestety niemożliwa.

2. Koncentracja

Brak snu wpływa na znaczne obniżenie koncentracji. Zgodnie z badaniami naukowymi, dotyczącymi kierowców, już jedna nieprzespana noc powoduje identyczne zaburzenia koncentracji jak wypicie 100 g mocnego alkoholu. Odpowiedzialny kierowca nie usiądzie za kierowcę po wypiciu alkoholu, ale wielu z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, że niewyspani stanowią takie samo zagrożenie jak ci po procentach.

Nagminne jest zarywanie nocy wśród studentów, głównie podczas sesji. Badacze dowiedli, iż o wiele więcej korzyści przyniesie solidne wyspanie się przed egzaminem niż zarywanie całej nocy. Gdy organizm jest zmęczony, spada wydajność mózgu i nie tylko możliwości przyswajania wiedzy, ale i jej odkopywanie w czeluściach pamięci. Zatem nawet to, czego uczyliśmy się wcześniej może zostać nieodnalezione w chwili, gdy organizm jest przemęczony i niewyspany.

3. Uroda

Jak wspomniano w punkcie pierwszym, nocą organizm wyszukuje ubytki i próbuje jej naprawić. Dotyczy to nie tylko naszych organów wewnętrznych, ale też naszego wyglądu. Nocą usuwane są z organizmu toksyny, łatane mikrouszkodzenia skóry, następuje intensywne dotlenianie i odbudowa komórek. Również specyfiki upiększające, stosowane na noc, mają szansę wniknąć w skórę głębiej, jeśli organizm odpoczywa.

4. Szczupła sylwetka

Brak snu wpływa również na nieefektywność procesu odchudzania. Gdy jesteśmy wypoczęci, organizm produkuje więcej leptyny, hormonu zwanego hormonem sytości. Jeśli natomiast ograniczamy ilość godzin niezbędnego snu, organizm raczy nas greliną, tzw. hormonem głodu. Deficyty snu zaburzają metabolizm i, jak w powyższych punktach, nie spowalniają proces regeneracji mięśni eksploatowanych podczas treningów. Długotrwały stan permanentnego przemęczenia wywołanego brakiem snu może spowodować zahamowanie spadku wagi.

5. Cukrzyca

Badania naukowe dowiodły, że już kilka nieprzespanych nocy może zaburzyć gospodarkę hormonalną organizmu. Ma to wpływ również na pracę trzustki, narządu odpowiedzialnego za produkcję glukagonu, insuliny i enzymów trawiennych. Zaburzenia funkcji trawienia mogą doprowadzić do zapalenia trzustki, którego konsekwencja może być cukrzyca.

6. Wzrost libido

Naukowcy twierdzą, iż ludzie dbający o jakość swojego snu są również usatysfakcjonowani ze swojego życia intymnego. W zasadzie nie powinno to nikogo dziwić, gdyż zmęczony człowiek nie ma chęci na nic.

7. Pamięć

Wcześniej pisaliśmy o koncentracji, czy też jej barku w przypadku deficytów snu. Odpowiednia ilość snu zwiększa możliwości naszego mózgu. Sen wpływa polepszenie pamięci, w związku z czym nauka jest efektywniejsza. Wypoczęty mózg zapewnia także lepsze przyswajanie wiedzy, rozumienie i sprawne przetwarzanie nabytych w ciągu dnia informacji. Z tego powodu zdrowy sen jest szczególnie ważny w przypadku uczących się dzieci i młodzieży.

8. Stres

Deprywacja snu zaburzając rozliczne funkcje naszego organizmu, powoduje także mniejsza odporność na stres. Podczas fazy REM organizm „rozprawia” się z nieprzyjemnymi zdarzeniami, jakich doznaliśmy za dnia. Brak snu, sen niezdrowy, zakłócany wybudzeniami czy różnorakimi dolegliwościami powoduje zaleganie złych emocji. Stres może także być powodem, przez który nie udaje nam się zasnąć i spokojnie przespać całej nocy i tak wpadamy w błędne koło. Warto wówczas popracować nieco nad zapewnieniem sobie spokoju choćby na czas zaśnięcia, poczytać spokojną lekturę, wypić jakieś pomocne w takich chwilach zioła, czy szklankę mleka. Jednym słowem należy doprowadzić do tego, aby móc zasnąć i przespać całą noc.

9. Bezsenność

Brak snu doprowadza do zaburzenia rytmu około dobowego, co często jest jedną z przyczyn regularnej bezsenności. Warto zadbać o to, aby każdego dnia, kłaść się spać o tej samej porze i wstawać każdego ranka o tej samej godzinie.

10. Odporność organizmu

Już jedna nieprzespana noc powoduje, że system odpornościowy staje się niewydolny, więcej zarwanych nocy czyni organizm niemal bezbronnym wobec ataku wirusów czy bakterii. Dowiedziono, że osoby dopuszczające się zaniedbywania nocnego wypoczynku są trzy razy bardziej podatne na różnorakie infekcje niż osoby dbające o 8-godzinny, nieprzerwany cykl snu.