Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa
Salony stacjonarne - otwarte

Czy spanie bez poduszki jest zdrowe dla kręgosłupa?

10 maja, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
czy spanie bez poduszki jest zdrowe dla kręgosłupa

Chcesz poprawić jakość swojego snu i masz nadzieję, że wyrzucenie z łóżka poduszki w tym pomoże? Mimo że znajdą się zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy takiego rozwiązania, to jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji musisz poznać kilka faktów. Podpowiadamy, czy spanie bez poduszki jest zdrowe.

Spis treści:

Czy to poduszka jest stanowi problem?

Jak z pewnością wiesz, na jakość snu ma wpływ wiele czynników. Trzeba zadbać nie tylko o odpowiedni tryb życia i zdrową dietę, ale też wybrać wygodny materac i poduszkę. Może cię to zaskoczy, ale akcesoria do spania mają duży wpływ na to, czy budzisz się z bólem kręgosłupa, czy też nie. Wpływ na to ma również pozycja, w jakiej śpisz oraz wiele innych czynników.

Na jakiej podstawie masz więc zdecydować, że to właśnie poduszka stanowi problem? Cóż poduszka jest tym elementem, który najłatwiej wymienić. Z tego też powodu warto zacząć zmiany od tego przedmiotu. Jeśli jednak wymiana poduszki lub jej całkowita eliminacja nie poprawią twojej sytuacji, musisz podjąć dalsze kroki. Nie przestawaj szukać przyczyny problemu, ponieważ to może zamknąć ci drogę do pełnego komfortu snu.

Czynniki wpływające na zdrowy sen

Źródło: https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,107103,25651240,jak-spac-zeby-sie-dobrze-wyspac-podpowiada-fizjoterapeuta.html
Czynniki wpływające na zdrowy sen

Czy spanie bez poduszki jest zdrowe?

Spanie bez poduszki nie jest zalecane osobom o w pełni ukształtowanym kręgosłupie. Jedynie dzieci do 2. roku życia mogą sobie pozwolić na taki sen, nie ponosząc przy tym żadnych konsekwencji. Wyjątek stanowią osoby, którym sen bez poduszki zalecił lekarz ortopeda.

Pewnie nie raz obiło ci się o uszy, że już po kilku minutach leżenia na płasko bez poduszki (na przykład na ziemi) osoby cierpiące na chroniczne bóle kręgosłupa odczuwają ulgę. Musisz jednak wiedzieć, że w większości przypadków wiąże się to po prostu z tym, że klatka piersiowa jest wreszcie ułożona prosto – zwykle podczas nocnego wypoczynku przeszkadzają w tym źle dobrane poduszki. Chwilowa ulga nie oznacza jednak rozwiązania problemu. Tutaj zdecydowanie lepszym wyjściem – a z pewnością bardziej trwałym – jest zastąpienie tradycyjnej poduszki z pierza/sztucznego wypełnienia poduszką ortopedyczną. Ona zupełnie inaczej dopasowuje się do krzywizn ciała, podpierając głowę i szyję, jednocześnie odciążając mięśnie. Ciekawym rozwiązaniem są również poduszki wypełnione łuskami zbożowymi lub całymi ziarnami. Podobnie jak modele ortopedyczne bardzo dobrze dopasowują się do naturalnych krzywizn kręgosłupa, a dodatkowo mają wiele innych zalet. Przede wszystkim stanowią idealne podparcie dla głowy i szyi, ponieważ nie zapadają się pod działającym na nie ciężarem. Takie poduszki mogą być wypełnione łuskami orkiszu, gryki czy płaskurki lub ziarnami pszenicy. Wybór wypełnienia ma wpływ na właściwości samej poduszki.

Spanie bez poduszki a kręgosłup

Śpiąc bez poduszki, zauważysz, że naturalne krzywizny kręgosłupa pozostaną bez podparcia. To niedobrze, ponieważ podczas nocnego wypoczynku ciało powinno być w pełni rozluźnione, aby móc się zregenerować. Jednak jeśli odcinek szyjny nie jest niczym podparty, do nocnej pracy są zmuszone mięśnie. Tak więc nie ma mowy o odpoczynku. W tej sytuacji może dojść nawet do przeciążenia struktur kręgosłupa. Nieważne w jakiej pozycji śpisz, spanie bez poduszki w większości przypadków jest niekorzystne dla zdrowia.

Komu zaleca się spanie bez poduszki?

Czy spanie bez poduszki jest zdrowe? Tylko i wyłącznie wtedy, kiedy taki wypoczynek zaleci lekarz. A dzieje się tak najczęściej, jeśli dana osoba cierpi na chroniczny ból kręgosłupa spowodowany wadą postawy. Tak więc, jeśli do tej pory nie konsultowałeś się z ortopedą lub fizjoterapeutą i na przysłowiową własnę rękę śpisz bez poduszki, może to doprowadzić do pogłębienia się dysfunkcji twojego kręgosłupa, a co za tym idzie także do związanego z nimi dyskomfortu. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja ze specjalistą, który wskaże odpowiednie rozwiązanie.

Komu nie zaleca się spania bez podszuki?

Jeśli należysz do osób, które mają poważne problemy z kręgosłupem, musisz porzucić myśli o spaniu bez poduszki. Rozwiązania swojego problemu szukaj raczej w doborze odpowiedniej poduszki, niż w całkowitej z niej rezygnacji. Pamiętaj, że w twoim przypadku spanie bez poduszki może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Spanie z poduszką

Na rynku dostępnych jest wiele poduszek, wśród których na największą uwagę zasługują poduszki wykonane z pianki termoelastycznej oraz te z pianki wysokoelastycznej.

Poduszki z pianki termoelastycznej

Pianka termoelastyczna często nazywana jest pianką pamięciową lub nawet leniwą – jej twardość zmienia się w zależności od temperatury. Poduszka wykonana z tego rodzaju materiału idealnie dopasuje się do kształtu, który wywiera na nią nacisk, a dzieje się tak pod wpływem ciepła ludzkiego ciała. Dzięki temu jest w stanie sprawnie podtrzymać szyjny odcinek kręgosłupa, zapobiegając tak zwanej kifozie szyjnej (pod wpływem grawitacji kręgosłup szyjny się wypłaszcza), a jednocześnie pozwalając rozluźnić się mięśniom przykręgosłupowym, które w tym momencie nie muszą się napinać jak zazwyczaj, aby chronić naturalną krzywiznę kręgosłupa (robi to za nie poduszka).

Poduszki z pianki termoelastycznej nie wytwarzają ciśnienia zwrotnego (za to wolno wracają do stanu wyjściowego), dzięki czemu stabilizują kręgosłup szyjny. Ma to bardzo pozytywny wpływ na komfort nocnego wypoczynku – osoby, które śpią na poduszkach termoelastycznych, cieszą się spokojnym snem bez zbędnych wybudzeń.

Poduszka z pianki termoelastycznej Visco Prime Hilding

Poduszka z pianki termoelastycznej Visco Prime Hilding

Poduszki z pianki wysokoelastycznej

Poduszka z pianki wysokoelastycznej – podobnie jak ta z pianki termoelastycznej – posiada wiele zalet. Przede wszystkim jest bardzo wytrzymała i odporna na odkształcenia, co sprawia, że dłużej zachowuje swoje właściwości. Co więcej, charakteryzuje ją dobra wentylacja powietrza, co jest szczególnie ważne dla osób, które intensywnie się pocą lub mają problemy skórne. Pianka wysokoelastyczna idealnie dopasowuje się do kształtu, który wywiera na nią nacisk, dzięki czemu stanowi idealne podparcie na kręgosłupa. Jest też elastyczna i sprężysta, dzięki czemu idealnie sprawdzi się w przypadku osób, które często zmieniają pozycję podczas snu.

Zalety, jakie posiadają wspomniane pianki to:

  • hipoalergiczność,
  • dobra wewnętrzna cyrkulacja powietrza, co ogranicza rozwój bakterii i drobnoustrojów (to ważna informacja między innymi dla osób, które borykają się z problemem trądziku lub innego rodzaju problemami z cerą),
  • idealnie dopasowanie do kształtu wywierającego na nie nacisk,
  • dobre podparcie dla kręgosłupa,
  • sprężystość,
  • trwałość,
  • odporność na odkształcenia.

Wybór rodzaju poduszki jest ważny. Na szczególną uwagę zasługuje jednak nie tylko materiał, z jakiego jest wykonana, ale także jej kształt, który jest w głównej mierze uzależniony od tego, w jakiej pozycji śpisz. Nie zapominaj też o tym, że poduszka zawsze powinna mieć poszewkę, którą można wyprać w pralce w wysokiej temperaturze.

Wybór poduszki a pozycja snu

Pozycja snu ma duże znaczenie dla jakości nocnego wypoczynku. Uznaje się, że najkorzystniejsze dla funkcjonowania całego organizmu jest spanie na lewym boku, w drugiej kolejności na plecach. Na szarym końcu jest spanie na brzuchu, ponieważ w tej pozycji głowa jest przekręcona na bok, a pod nią najczęściej znajdują się ręce, co sprawia, że kręgosłup pozostaje w nienaturalnej pozycji, dodatkowo śpiąc na brzuchu, naciska się na narządy wewnętrze, które na skutek tego nie mają w nocy szansy na odpoczynek.

Poduszka do spania na brzuchu

Na rynku dostępne są poduszki do spania na brzuchu o specjalnym kształcie, który przypomina nieco motylka. Taką poduszkę można łatwo objąć rękami i ułożyć na niej głowę. Dzięki temu poduszka podpiera głowę i redukuje napięcie w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Poduszka do spania na brzuchu Tempur Ombracio

Poduszka do spania na brzuchu Tempur Ombracio

Poduszka do spania na boku

Jeśli preferujesz spać na boku, najlepszym wyborem jest długa poduszka w kształcie wałka lub rogala. Taką poduszkę umieszcza się nie tylko pod głową, ale również pomiędzy nogami, co pozwala nie tylko na odciążenie karku, ale również bioder. Co więcej poduszki o wspomnianych kształtach pomagają kręgosłupowi, na ile to możliwe w tej pozycji, zachować linię prostą.

Poduszka do spania na brzuchu Tempur Ombracio

Poduszka do spania na boku Tempur Long Hug

Poduszka do spania na plecach

Aby zapewnić odpowiednie podparcie głowie, warto pomyśleć o poduszce ortopedycznej. Musisz jednak pamiętać, że kluczowe znaczenie ma tutaj jej wysokość – zbyt niska nie będzie stanowić odpowiedniego poparcia, zbyt wysoka sprawi, że kręgosłup będzie wygięty w nienaturalny łuk.

Poduszka Do Spania na Plecach Tempur Original DJ White Premium

Poduszka do spania na plecach Original DJ White PremiumTempur

Dlaczego warto zrezygnować z poduszki z pierza?

W większości domów wciąż królują poduszki z pierza, które uważane są za najwygodniejsze. Prawda jest jednak inna. Zbyt duża poduszka podczas wypoczynku unosi klatkę piersiową, co skutkuje nienaturalną pozycją kręgosłupa, co w konsekwencji może prowadzić do bólu w karku lub jego sztywności. Zbyt miękka poduszka z kolei sprawia, że głowa się zapadnie, tak więc nie można mu mówić tu o jakimkolwiek podparciu w odcinku szyjnym.

Wielkość poduszki ma znaczenie dla komfortu snu

Źródło: https://zdroweplecy.net/jak-wybrac-poduszke/
Wielkość poduszki ma znaczenie dla komfortu snu

Spanie bez poduszki tylko po konsultacji z ortopedą

Kiedy budzisz się rano z bólem kręgosłupa, wiadomo, że coś się dzieje. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, jednak na samym początku warto zastanowić się nad doborem odpowiedniej poduszki. Niekomfortowy sen niesie ze sobą wiele konsekwencji – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Może pojawić się sztywność karku, bóle głowy (nawet migreny), wzdęcia, drętwienie kończyn, rozdrażnienie, a także problemy z koncentracją. Spanie bez poduszki jest rozwiązaniem doraźnym, jednak na dłuższą metę niosącym ze sobą poważne konsekwencje. Najczęściej jednak są to konsekwencje niekorzystne, dlatego przed podjęciem decyzji o rezygnacji z poduszki, warto skonsultować się z lekarzem ortopedą.

Zobacz także:

fakty i mity blog

Fakty i mity na temat snu