Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa
Salony stacjonarne - otwarte

Jak sobie radzić z chronicznym zmęczeniem i brakiem energii?

19 października, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
Jak radzić sobie z chronicznym zmęczeniem?

Chroniczne zmęczenie to jedna z chorób cywilizacyjnych, które sieją zniszczenie w dzisiejszym świecie. To zaburzenie, które trudno jest zdiagnozować, a także skutecznie leczyć. Czy cierpisz na zespół chronicznego zmęczenia? Podpowiadamy, jakie są jego objawy i jak można sobie pomóc w tej sytuacji.

Spis treści:

  • Co to jest zespół chronicznego zmęczenia?
  • Jakie są przyczyny chronicznego zmęczenia?
  • Chroniczne zmęczenie – jak leczyć?
  • Ciągłe zmęczenie a aktywność fizyczna
  • Ciągłe zmęczenie a dieta
  • Ciągłe zmęczenie a dobre warunki snu
  • Ciągłe zmęczenie a work-life balance
  • Bo zdrowie jest najważniejsze!

Co to jest zespół chronicznego zmęczenia?

Jeśli na co dzień towarzyszy ci uczucie krańcowego wycieńczenia, nie masz na nic ochoty, brakuje ci energii, w nocy nie możesz spać, mimo że w dzień, cały czas myślisz tylko o tym, żeby się położyć, to możesz cierpieć na zespół chronicznego zmęczenia (nazywany też zespołem przewlekłego zmęczenia). Wspomniane dolegliwości mogą towarzyszyć ci przez chwilę – wtedy wystarczy skorzystać z jednej ze złotych rad znajomych, a więc oderwać się od stresowych sytuacji i skupić się na sobie i swoim szczęściu – a mogą być z tobą przez dłuższy okres – jeśli trwa to ponad pół roku, najwyższy czas udać się do lekarza.

Wizyta u lekarza to pierwszy krok ku zrozumieniu swojego stanu. To bowiem w gabinecie lekarskim powinno zostać sprawdzone, czy występują u ciebie charakterystyczne dla zespołu chronicznego zmęczenia symptomy. Jest ich aż osiem, jednak wystarczy, że zostaną przypisane ci cztery. Wspomniane symptomy to: problemy z pamięcią/koncentracją, powiększone węzły chłonne pachowe lub szyjne, częste infekcje (ból gardła), bóle mięśni, bóle stawów, bóle głowy, zaburzenia snu oraz skrajne wyczerpanie, które trwa dłużej niż 24 godziny.

Najczęściej chroniczne zmęczenie dopada kobiety w wieku pomiędzy 30 a 40 rokiem życia oraz mężczyzn w wieku pomiędzy 40 a 50 rokiem życia. Jednak z grupy osób narażonych na wspomniane zaburzenie tak naprawdę nikogo nie można do końca wyeliminować – chorują nawet dzieci. Jak widzisz, jest to naprawdę poważny problem współczesnego świata.

Jakie są przyczyny chronicznego zmęczenia?

W przypadku zespołu chronicznego zmęczenia bardzo trudno jest podać jedną przyczynę, która będzie wywoływała schorzenie. Ma na to wpływ bardzo wiele czynników, dlatego bardzo trudno jest postawić w tym przypadku prawidłową diagnozę.

Wspomnianymi czynnikami mogą być między innymi: infekcje wirusowe (jak chociażby wirus opryszczki typu 6), zaburzenia hormonalne, zaburzenia odpornościowe, problemy psychiczne, przewlekły stres, brak witamin, przepracowanie, brak odpowiednich warunków do pracy czy odpoczynku, a także nadmiar obowiązków. Jak widzisz, tak naprawdę ciągłe zmęczenie może być wywołane przez wiele rzeczy. Szczególnie nałożenie się na siebie kilku czynników wydaje się być skrajnie niebezpieczne.

Syndrom przewlekłego zmęczenia

źródło: https://krd.edu.pl/zwalcz-syndrom-przewleklego-zmeczenia-infografika/

Chroniczne zmęczenie – jak leczyć?

Rady, które można najczęściej usłyszeć od osób, które jedynie z zewnątrz obserwują sytuację, brzmią głównie tak: “musisz wreszcie porządnie się wyspać” lub “weź kilka dni urlopu i wyjedź gdzieś”. Takie rady jednak nie są wiele warte w przypadku osób, które cierpią na ciągłe zmęczenie i brak energii. Bardzo trudno bowiem jest coś zmienić. Mowa tu bowiem o chorobie, która podobnie jak depresja – o której mówi się w ostatnim czasie bardzo dużo – wymaga diagnozy i specjalistycznego leczenia, nierzadko farmakologicznego.

Jak leczyć chroniczne zmęczenie? Lekarze i specjaliści podchodzą do sprawy objawowo, to znaczy, że leczą aktualnie występujące symptomy. Szczególnie trudno jest jednak w przypadku zaburzeń natury psychicznej. Osoby, u których zostanie to stwierdzone, powinny podjąć leczenie terapeutyczne, a w razie potrzeby również farmakologiczne. W przypadku skrajnego wyczerpania pacjentom przepisywane są tak zwane wlewy witaminowe, a więc kuracja witaminą C, której niedobór w organizmie jest bardzo niebezpieczny (po wspomnianym wlewie zwykle występuje widoczna poprawa kondycji organizmu).

Można jednak także podjąć samodzielnie kroki, które mogą przysłużyć się poprawie samopoczucia.

Ciągłe zmęczenie a aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny – hormony, które w ludzkim organizmie są odpowiedzialne za dobre samopoczucie i poprawę nastroju. Oznacza to, że jeśli czujesz się źle, wydaje ci się, że cały świat wali ci się na głowę, to wystarczy poskakać kilkanaście minut na skakance, potańczyć lub pobiegać, aby wszystko nabrało większego sensu. Co więcej aktywność fizyczna paradoksalnie dodaje energii i poprawia koncentrację. Szczególnie jeśli jest uprawiana regularnie.

Ciągłe zmęczenie a dieta

Zmęczenie i brak energii mogą wiązać się z anemią i niedoborami żelaza. Jak tego uniknąć? To proste. Wystarczy odpowiednio zbilansować swoją dietę. Musisz jeść produkty bogate w żelazo, a więc: rośliny strączkowe, żółtka jajek, zielone warzywa liściaste orzechy, a także podroby. Bardzo ważne jest ograniczenie wypijanej dziennie kawy oraz nie popijanie posiłków kawą lub herbatą, ponieważ te płyny posiadają substancje ograniczające wchłanianie żelaza. Tak więc nawet jeśli posiłek jest bogaty w żelazo, to nie zostanie ono przyswojone przez organizm. Dobrze jest też w każdym posiłku umieszczać składnik bogaty w witaminę C, mowa między innymi o: pomidorach, cytrynie, natce pietruszki, szczypiorku czy papryce.

Ciągłe zmęczenie a dobre warunki do snu

Wygodne łóżko to podstawa komfortowego wypoczynku. Musisz zadbać o to, żeby dobrze czuć się w swojej sypialni. Zrezygnuj z rozpraszaczy, a więc wszelkiego rodzaju sprzętów elektronicznych. Zadbaj o to, żeby otaczały cię relaksacyjne kolory. Niech łóżko będzie miało odpowiedni rozmiar i będzie ustawione w dobrym miejscu z dala od kaloryfera lub grzejnika. Wybierz materac, który będzie odpowiadał na twoje indywidualne potrzeby. Materac możesz kupić przez internet lub w salonie, pamiętaj jednak, żeby przed zakupem dokładnie poznać jego właściwości. Chodzi o to, aby to właśnie tobie dobrze się na nim spało. Materace godne uwagi są wykonane z pianki termoelastycznej lub wysokoelastycznej albo są materacami kieszeniowymi. Nie zapominaj, że w sypialni powinno być odpowiednie światło. Nie zasłaniaj okien ciężkimi zasłonami – kiedy do pomieszczenia wpadają promienie słoneczne jest ono zdecydowanie przytulniejsze.

Materac z pianki termoelastycznej Salsa Hilding

Zobacz: https://senpo.pl/materac-salsa/

Materac kieszeniowy Step Hilding

źródło: https://senpo.pl/materac-step/

Dla dobrego snu ważna jest odpowiednia temperatura w sypialni (poniżej 20 stopni Celsjusza). Co więcej, przed snem dobrze jest na kilkanaście minut otworzyć okno, aby wymienić zastane tam powietrze. Częsta zmiana pościeli oraz odpowiednia higiena materaca są równie ważne.

Ciągłe zmęczenie a work-life balance

Aby zminimalizować w swoim życiu stres i znaleźć równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, dobrze jest zastosować tzw. work-life balance, a więc koncepcję zarządzania czasem, która pomaga wyznaczyć jasną granicę między tym co związane z pracą, a tym co związane z domem. Chodzi tu również o to, aby się nie przepracowywać kosztem rodziny i domu, a przede wszystkim kosztem swojego zdrowia. Branie wielu nadgodzin, ciągły stres, praca mało efektywna, to wszystko może doprowadzić do zespołu chronicznego zmęczenia.

Bo zdrowie jest najważniejsze!

Najważniejszą rzeczą na świecie jest zdrowie. Bez zdrowia bardzo trudno jest być szczęśliwym. Właśnie dlatego musisz dać z siebie wszystko, aby utrzymać swoje ciało i swój umysł w jak najlepszej kondycji. Zdrowia dieta, aktywność fizyczna, komfortowy sen i zachowanie odpowiedniej granicy pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym to tylko kilka elementów, które mogą pomóc ci w byciu szczęśliwym. Nie możesz bowiem zapominać o tym, żeby regularnie się badać, a w razie wystąpienia niepokojących symptomów chodzić do lekarza. W dzisiejszym świecie czyha na ciebie wiele niebezpieczeństw. Wiele chorób cywilizacyjnych cały czas się rozwija. Nie o wszystkich musisz wiedzieć, w ich rozpoznaniu pomoże ci lekarz. Ciało i umysł dają jasne sygnały jeśli coś jest nie tak. Nie wolno ich ignorować.

Długookresowe zmęczenie, problemy ze snem czy częste infekcje mogą okazać się tym, co pomoże lekarzowi postawić ci prawidłową diagnozę i ustalić leczenie.

Zobacz także:

Zakup materaca przez internet - blog

Jak wybrać materac przez internet – poradnik