Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Jak spać w ciąży – poradnik

3 lutego, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY

Spanie w ciąży to wyzwanie, szczególnie w III trymestrze kiedy brzuch jest już naprawdę duży. Jaką pozycję przyjąć, aby obudzić się wyspanym? Jaki materac wybrać? Wreszcie na którym boku się ułożyć, a jakiej pozycji lepiej nie przyjmować? Na te pytania – i nie tylko – odpowiemy w poniższym artykule.

Ciąża a sen kobiety

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej kobiety, a także jej partnera. Zmienia się bowiem ciało i jego potrzeby, a co za tym idzie dotychczasowe przyzwyczajenia mogą okazać się niekorzystne dla zdrowia matki i dziecka (o czym partner życiowy nie może zapominać). A trzeba od początku podkreślić, że sen jest w ciąży szczególnie ważny, ponieważ to wtedy organizm się regeneruje, a jako że zachodzi w nim w tym okresie wiele zmian, wspomniana odbudowa jest szczególnie ważna (co nawet sam sygnalizuje najmocniej w I trymestrze ciąży).

Jak spać w ciąży – wybór materaca

Co więc zrobić, aby spać wygodnie w czasie ciąży? Po pierwsze bardzo ważny jest wybór materaca. Mimo iż wiadomo, że ciąża trwa jedynie dziewięć miesięcy, to warto w tym okresie pokusić się o zakup nowego materaca, który odpowiednio podeprze wyjątkowo obciążony kręgosłup przyszłej mamy.

Najodpowiedniejsze są materace piankowe wykonane albo z pianki termoelastycznej, albo z pianki wysokoelastycznej. Dlaczego wspominamy właśnie o tych dwóch rodzajach?

Materac z pianki termoelastycznej – dlaczego warto?

Otóż materac z pianki termoplastycznej zachwyca zastosowaną w nim technologią – reaguje na nacisk pod wpływem zmieniającej się temperatury, a więc idealnie dopasowuje się do kształtu sylwetki i podpiera kręgosłup w odpowiednich jego odcinkach. Oznacza to, że materac termoelastyczny może zapobiec lub złagodzić bóle kręgosłupa, które nawiedzają kobiety w ciąży. Jest to niezwykle ważne szczególnie w III trymestrze, kiedy to ze względu na rozmiary brzuszka i jego ciężar dolegliwości bólowe szczególnie dokuczają i skutecznie utrudniają spokojny sen.

Materac z pianki wysokoelastycznej – dlaczego warto?

Z kolei materac z pianki wysokoelastycznej odznacza się niezwykłą elastycznością i zapewnia 7 stref podparcia dla kręgosłupa. To właśnie te dwie funkcjonalności sprawiają, że spanie w ciąży nie będzie tak obciążające, jak mogłoby być w przypadku wyboru innego materaca – kręgosłup kobiety będzie powiem podparty idealnie we wszystkich możliwych odcinkach i dopasowany do indywidualnych jej potrzeb.

Warto dodać, że nie tylko materac ma duże znaczenie w trakcie snu, ale także samo łóżko – mowa tu o wysokości tego mebla. Kiedy brzuszek ciążowy staje się coraz większy, pojawiają się trudności ze schylaniem. Im wyższe więc łóżko posiadamy, tym staje się ono wygodniejsze. Do najwyższych łóżek zalicza się tzw. łóżka kontynentalne, które mogą mieć wysokość nawet 70 centymetrów. 

Łóżko kontynentalne Hugo

Łóżko kontynentalne Hugo

Wprawdzie są to łóżka z materacami sprężynowymi, jednak zastosowany tu materac kieszeniowy również stanowi dobre podparcie dla obciążonego w ciąży kręgosłupa. Co więcej, to na niego najczęściej pada wybór konsumentów, kiedy ci poszukują najwygodniejszego materaca do spania. Takie łóżko można też najczęściej spotkać w pokojach luksusowych hoteli.

Dodatki do spania

I i II trymestr to czas, kiedy nie trzeba jeszcze martwić się o pozycję do spania w ciąży. Jednak im większy brzuch, tym trudniej jest znaleźć sobie wygodne ułożenie. Na szczęście na rynku dostępne są specjalne poduszki do spania w ciąży. Są to tzw. banany, wałki czy rogale. Niezależnie od nazwy są to przedmioty, dzięki którym kobieta może przyjmować różne pozycje w tym na przykład półleżącą, która odciąża naczynia znajdujące się między macicą a kręgosłupem.

Poduszka do spania Tempur Long Hug

Poduszka do spania Tempur Long Hug

Twojej szczególnej uwadze polecamy poduszkę Long Hug z firmy Tempur, która jest stworzona z pianki termoelastycznej. Idealnie dopasuje się ona do kształtu twojego ciała, dzięki możesz ją podłożyć pod plecy lub umieścić między kolanami. Możesz ją też dowolnie formować, dzięki czemu sprawdzi się również po porodzie, na przykład podczas karmienia maluszka.

Pozycja do spania w ciąży

Istnieje wiele mitów na temat tego, na którym boku spać w ciąży. Warto jednak podkreślić, że nie ma jednoznacznych zaleceń, żeby na przykład spać tylko na lewym boku. Co więcej, spanie w ciąży cały czas w jednej pozycji może być niekorzystne dla malucha. Istnieją bowiem badania, które pokazują, że jeśli kobieta śpi głównie na lewej stronie, to dziecko po urodzeniu częściej może cierpieć na asymetrię ułożeniową ciała, która w okresie niemowlęcym wymaga rehabilitacji. Jeśli więc zastanawiasz się, na którym boku spać w ciąży, to z powyższego wynika, że powinnaś spać w różnych pozycjach. I zarówno lewy bok, jak i prawy są tu odpowiednie. Unikaj jedynie spania na brzuchu, które w późniejszej ciąży może okazać niebezpieczne.

Spanie na plecach w ciąży

Im macica staje się większa, tym spanie na plecach w ciąży jest coraz bardziej niekorzystne. Dlaczego? Wynika to z anatomii człowieka. Jeśli mając dużą macicę, leżysz na plecach, to jej ciężar uciska naczynia krwionośne i zmniejsza przepływ krwi. Ocenia się ten spadek na kilkanaście procent w kontekście wyrzutu serca, co z klinicznego punktu widzenia nie ma wielkiego znaczenia dla samopoczucie mamy czy dziecka, może się jednak zdarzyć inaczej, ale wtedy zwykle organizm matki jej to zakomunikuje . Warto więc pamiętać, że lepiej unikać tej pozycji, szczególnie jeśli podczas leżenia na plecach odczujesz dyskomfort: przed oczami pojawią ci się mroczki czy będzie ci niedobrze.

Odpowiednia dieta i ruch wspomagają spanie w ciąży

Na zdrowy sen w ciąży wpływa również dieta. Aby lepiej się spało, niektóre produkty żywnościowe należy zupełnie wyeliminować, inne zaś znacznie ograniczyć. Mowa między innymi o kawie i napojach gazowanych. Jako że herbata jest moczopędna również i ją dobrze byłoby pić w mniejszych ilościach, szczególnie pod wieczór, aby nie trzeba było dodatkowo wstawać do łazienki. Zaburzenia snu mogą być spowodowane jedzeniem zbyt ciężkostrawnych potraw, a także tych mocno przetworzonych. W czasie ciąży (choć nie tylko) dobrze jest postawić na dietę lekkostrawną, po której lepiej się śpi. Ostatni posiłek natomiast zjadać około dwóch/trzech godzin przed zaśnięciem (chyba, że lekarz zaleci inaczej), aby dać żołądkowi czas na strawienie poprzedniego posiłku i możliwość wyciszenia się w nocy.

 

Jak wyspać się w ciąży

Źródło: https://mamotoja.pl/tydzien-16,ciaza-kalendarz,r6.html

Aby poprawić sen w ciąży dobrze jest również pamiętać o aktywności fizycznej. W tym okresie nie można jednak przesadzać, regularne spacery, basen lub zajęcia przeznaczone dla kobiet w ciąży z pewnością będą wystarczającą dawką aktywności.

Jak spać w ciąży?

Spanie w ciąży może być nieco problematyczne, szczególnie w III trymestrze, kiedy to brzuszek daje się szczególnie we znaki kręgosłupowi. W tym czasie bardzo trudno jest znaleźć dobrą pozycję do spania, dlatego też warto wspomóc zdrowy sen odpowiednio przygotowanym łóżkiem. Wysokiej klasy materac czy odpowiednia poduszka to tylko niektóre z wielu wspomagaczy dla przyszłych mam.

Jednak nie informacja, na którym boku spać w ciąży, jest najważniejsza. Najważniejsze jest ograniczenie stresu. Stres to bowiem największy wróg zdrowego snu, dlatego unikanie go może okazać się lekarstwem na bezsenność. Pamiętaj, że nawet jeśli obudzisz się w nocy i zorientujesz się, że spałaś na plecach w ciąży, nic się nie stało. Spokojnie zmień pozycję i śpij dalej. To ty wiesz najlepiej, jak się czujesz i czy coś ci przeszkadza, czy też nie.

Zobacz także:

Materac dla dziecka – Jaki wybrać?

materac dla dziecka blog