Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Jak spać dobrze w upały?

20 lipca, 2022 / PRZEZ: Mateusz Majchrzak / BRAK KOMENTARZY
jak dobrze spać w upały?

Czy czujesz, że masz trudności z zasypianiem przez obecnie panujące upały? Dowiedz się, dlaczego masz problem z zaśnięciem oraz jaka jest odpowiednia temperatura do snu. Mamy także dla ciebie kilka rozwiązań. W tym tekście podpowiadamy, jak spać podczas upałów.

Przeczytaj artykuł stworzony przez specjalistę od snu- Mateusza Majchrzaka.

Jak spać dobrze w upały?

Sen lubi chłód, a optymalna temperatura do spania to 16-19 stopni. Jest tak dlatego, że kiedy zasypiamy, nasza temperatura ciała opada (zresztą tętno i tempo oddechu też), dlatego tak ciężko może być nam zasnąć w upalną noc. Mamy też mniej snu głębokiego kiedy jest za gorąco.

W pewnym badaniu uczestnikom podczas snu podgrzano łóżka. Wpłynęło to na to, że od razu spali krócej, częściej budzili się w nocy oraz mieli mniej snu REM i głębokiego 1).

Jak spać żeby się dobrze wyspać. Fazy snu REM NREM | KM

Pamiętajcie tylko o różnicach indywidualnych – często ludzie mówią mi, że: „ja to mógłbym spać zimą przy otwartych oknach, a żona latem śpi w piżamie i pod kołdrą…”, więc mogą one być całkiem znaczne 😉

Tak w ogóle ludzie śpią trochę mniej latem – w pewnym badaniu 2), w którym sczytano wyniki z FitBitów (czyli bardziej obiektywne badanie niż kwestionariusze) wyszło, że czas snu latem wyniósł mniej o 10 minut u kobiet (6.50 zimą => 6.40 latem) i 6 minut mniej u mężczyzn (6.25 zimą => 6.19 latem)

 

Wskazówki:

  • Staraj się utrzymywać niską temperaturę w sypialni: otwieraj okna rano i wieczorem, kiedy jest najchłodniej, a zasłaniaj żaluzje/firany/zasłony w ciągu dnia, kiedy robi się gorąco. Lepiej nie podgrzewaj dodatkowo temperatur mieszkania gotując (np. używając często piekarnika czy kuchenki gazowej). Jeżeli jest już chłodniej na zewnątrz niż w domu, to możesz otworzyć okna po przeciwnych stronach mieszkania, żeby powstała naturalna wentylacja.
  • Śpij w naturalnych materiałach, ponieważ one lepiej regulują temperaturę i wchłaniają pot.
  • Zmień grubą kołdrę na cieńszą, wykonaną z bawełny lub jedwabiu. Specjaliści polecają też leciutkie kołdry letnie z gęsim puchem. Odpowiednim rozwiązaniem będzie także pościel wykonana z przyjemnie chłodnej satyny czy jedwabiu.
  • Istotny jest również materac, ponieważ może rozproszyć ciepło Twojego ciała znaczniej lepiej niż różne alterantywy. Lepiej, żebyśmy nie zapadali się w niego mocno, kiedy jest gorąco, ponieważ to będzie utrudniać przepływ powietrza i schłodzenie się.

Jeżeli nie zamierzasz w tym momencie wymieniać materaca, to rozwiązaniem może być nakładka na materac Pad Cool Comfort dostępna na przykład w salonach Senpo. Dzięki mikrokapsułkom w środku sprawia, że faktycznie jest zimniejsza niż normalny materac (wiem, bo sam pojechałem i wytestowałem!).

Jeżeli chodzi o poduszkę, to dostępna jest Technogel, która tak w ogóle jest wyrobem medycznym. Wypełnienie jej składa się ze specjalnego żelu, dzięki któremu może obniżyć temperaturę ciała w nocy nawet o 1 stopień Celsjusza (to dużo!).

Jest również firma B. Sensible, która specjalizuje się w ochraniaczach na materac i prześcieradłach. Firma ta ma linię Polaris, która poza samym materiałem, ma specjalną struktura ochładzającą o 1-3 stopnie.

Dobrym pomysłem może okazać się nie dzielenie materaca z partnerem w upalne dni, ponieważ wydzielane przez nas ciepło promieniuje i może dodatkowo nagrzewać naszą drugą połówkę.

  • Możesz ustawić wiatrak, tak aby na Ciebie delikatnie dmuchał (tylko nie na twarz)
  • Nie ćwicz za mocno i za blisko przed snem, ponieważ to może jeszcze bardziej podnieść temperaturę ciała i utrudnić zasypianie. Oczywiście umiarkowana aktywność fizyczna wieczorem dobrze działa na nasz sen.
  • Unikaj kofeiny i alkoholu przed snem. Kofeina podnosi temperaturę ciała i może osłabiać nasze możliwości chłodzenia się. Alkohol z kolei odwadnia, a jedną z najważniejszych rzeczy, którą chcemy osiągnąć w upalne dni, to być nawodnionym.
  • A teraz mój TIP: czasami biorę żelowy ochładzacz z zamrażalki i kładę go pod poduszkę, potem obracam ją, żeby była schłodzona z dwóch stron. No i przynajmniej idąc spać nie mi gorąco w głowę, co zawsze mi doskwierało 😊
  • I ostatnia wskazówka – można spróbować wziąć chłodny prysznic przed snem, żeby trochę się schłodzić i odświeżyć przed snem 

 

Źródła:

Wszystkie publikacje autora na naszym blogu: Mateusz Majchrzak

Mateusz Majchrzak
Od lat moim głównym zainteresowaniem jest sen, a w szczególności terapia bezsenności. Prowadzę terapie indywidualne, jak również wykłady na temat snu oraz stresu dla firm oraz klubów sportowych. Jestem autorem licznych publikacji w mediach: https://leczeniebezsennosc.pl/dla-firm