LIFESTYLE Poradniki

Jak spać, żeby lepiej się wyspać? 10 sposobów

jak spać, by się wyspać

Jak spać, żeby lepiej się wyspać?

Ty również masz problemy ze snem i nie śpisz już tak dobrze, jak za czasów dzieciństwa? Bezsenność i płytki sen to niestety zmora dzisiejszych czasów i ma to wpływ wiele czynników. Stres, rozregulowanie rytmu okołodobowego spowodowane systemem pracy zmianowej, wpływ niebieskiego światła emitowanego przez urządzenia mobilne i TV, zła dieta, ale również nieodpowiednie warunki snu.

Sposoby na lepszy sen

Metody, które opisujemy w poniższym wpisie, nie wyeliminują wszystkich przyczyn Twoich problemów ze snem, ale na pewno sprawią, że nie tylko Twój sen będzie lepszy, ale również zdrowie i samopoczucie. Co zatem wpłynie na Twój lepszy sen?

1. Wygodny materac

Chciałbyś niemalże każdego ranka budzić się wypoczęty i pełen energii? Zainwestuj więc w dobry materac, który nie tylko pozytywnie wpłynie na Twoje ciało, ale również na Twój dobry nastrój. Odpowiednio dobrany materac prawidłowo podpiera kręgosłup, odciąża mięśnie i nie zaburza krążenia krwi.
Niekomfortowe podłoże snu powoduje, że często się wiercisz, oraz masz problemy ze znalezieniem wygodnej pozycji. W efekcie moment zasypiania znacznie się wydłuża, a Ty rano wstajesz niewyspany i obolały.

2. Odpowiednia poduszka

 Wielu z nas to bagatelizuje, ale poduszka jest tak samo ważna jak wygodny materac. Odpowiednio dobrana utrzymuje prostą linię kręgosłupa szyjnego, niweluje bóle karku, a nawet problemy z chrapaniem, czy bezdechem sennym. W zależności, w jakiej pozycji lubisz spać, możesz wybrać poduszkę odpowiednio do niej dobraną. Jeśli nie wiesz, jaką poduszkę wybrać skorzystaj z tego wpisu – na pewno uda Ci się znaleźć idealną do Twoich potrzeb.

3. Odpowiednia temperatura w sypialni

Właściwa temperatura w sypialni, nawet jeśli wydaje się to mało istotne, zdecydowanie ułatwia zasypianie. Zbyt wysoka powoduje wybudzanie się ze snu, czego efektem będzie Twoje poranne uczucie zmęczenia. Optymalną temperaturą do zdrowego snu jest temperatura 18°C- 19°C. Wyrób więc sobie nawyk codziennego, wieczornego wietrzenia sypialni, a zobaczysz jak wpłynie to na Twoją szybkość zasypiania i jakość snu.

4. Stałe godziny zasypiania

Z własnego doświadczenia wiemy, że nie jest to łatwe, zwłaszcza że często doba wydaje się być za krótka. Warto jednak wyrobić sobie rutynę kładzenia się do łóżka codziennie o tej samej porze, ponieważ regulujemy nasz rytm całodobowy i łatwiej jest nam zasnąć. Dowodem na to może być fakt, że dzieci które idą spać codziennie o tej samej porze zasypiają szybko, przesypiają całe noce, a przez cały kolejny dzień są radosne i mają mnóstwo energii.

5. Odpowiednia ilość snu

Nie ulega wątpliwości, że sen stanowi ważną funkcję w naszym życiu i w znacznym stopniu wpływa na kondycję psychiczną i fizyczną. Ilość snu uzależniona jest głównie od naszego wieku, jednakże przyjęło się, ze w ciągu dnia powinniśmy przesypiać około 7-8 h.

6. Ograniczenie źródła niebieskiego światła

Aby Twój sen był spokojny i niezakłócony, najlepiej dwie godziny przed pójściem spać, zrezygnuj z używania smartfona, czy oglądania telewizji. Urządzenia te emitują niebieskie światło, które promieniując wywołuje w mózgu reakcje zakłócające rytm okołodobowy. Jeśli więc chcesz zasnąć szybko i bezproblemowo, odłóż telefon, ponieważ zmusza Twój mózg do aktywności, zamiast go ,,wyciszyć” i uspokoić myśli. Sprawdź, a odczujesz znaczną różnicę!

7. Aktywność fizyczna

Nie od dzisiaj wiadomo, że ruch to zdrowie. Nie tylko wpływa pozytywnie na sylwetkę i dobry nastrój, ale przyczynia się do zdrowego i głębokiego snu. Musisz jednak pamiętać, by nie wykonywać intensywnych ćwiczeń przed położeniem się spać, ponieważ zamiast uspokoić swój organizm, znacznie go pobudzasz. Optymalną porą na wysiłek fizyczny jest późne popołudnie, co najmniej 3 lub 4 godziny przed snem.

8. Dieta bogata w magnez

Dieta, jak i pora jedzenia ostatniego posiłku w ciągu dnia, mają również wpływ na szybkość zasypiania i jakoś snu. Ważne, aby Twoje dieta była bogata w magnez, a a kolacja spożyta co najmniej dwie godziny przed snem. Dlaczego magnez jest tak istotny? Pierwiastek ten działa uspokajająco i wyciszająco na układ nerwowy, ale przede wszystkim reguluje hormon – melatoninę, która odgrywa rolę wspierania cyklu sen-czuwanie w Twoim organizmie.

9. Kołdra regulująca temperaturę

Odpowiednia temperatura w sypialni jak i optymalna ciepłota ciała podczas snu jest istotnym elementem zdrowego i spokojnego wypoczynku. Warto więc wyposażyć łóżko w kołdrę, która sprytnie reguluje temperaturę Twojego ciała – chłodzi, gdy jest za gorąco, a ogrzewa gdy organizm potrzebuje ocieplenia.

10. Ciepła kąpiel przed snem

Ciepła kąpiel, po całym intensywnie przeżytym dniu nie tylko działa odprężająco, ale ułatwia też zasypianie. Naukowcy zalecają, by przed położeniem się spać, wziąć ciepłą, lecz nie za gorącą kąpiel. Podnosi ona temperaturę ciała, ale gdy kładziemy się do łóżka, opada w wolnym, relaksującym tempie i pozwala zanurzyć się w głęboki, regenerujący sen.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że wiesz jak spać, by wysypiać się lepiej. Twoje dobre nawyki i co za tym idzie, zdrowy sen sprawią, że będziesz budził się z pozytywnym nastawieniem do życia i pełen energii. Brzmi banalnie? Zdrowy sen, to również zdrowe serce, lepsza odporność, a nawet ochrona przed zbędnymi kilogramami. Śpij dobrze czerpiąc ze snu wszystkie korzyści.

A Ty? Jaki masz sposób na lepszy sen? Podziel się z nami 🙂

 

Polecamy również do przeczytania artykuł ,,Jak wspomóc zasypianie naszego dziecka?”

Zobacz również:
Jak dobrze przygotować swoją sypialnię do jesienno-zimowych chłodów?
Dziecko nie chce spać – co robić?

Zostaw komentarz:

Treść komentarza*

Imię*
Adres strony*