header_ico Ponad 10 lat doświadczenia
header_ico Zawsze darmowa dostawa
header_ico 13 salonów stacjonarnych

Po co nam sen?

28 lutego, 2016 / PRZEZ: Damian / BRAK KOMENTARZY
po co nam sen blog

Sen jest niezbędnym elementem istnienia każdego żywego organizmu. Wszystkie ssaki śpią, rośliny mają swoje okresy wegetacji, ryby także śpią, choć w ich przypadku sprawa jest trochę skomplikowana podobnie jak u owadów. Niezależnie od tego czy jest to sen, w rozumieniu w jakim go znamy, hibernacja, wegetacja czy drzemka, każdy organizm potrzebuje odpoczynku i regeneracji.

  • Sen dla zdrowia

Sen jest niezwykle ważny dla naszego układu immunologicznego. Jesienią i wiosną wirusy i drobnoustroje atakują każdego z nas jednak wypoczęty organizm szybciej i sprawniej zwalczy infekcję niż ten chronicznie niedospany, zmęczony. Brak snu ogranicza i spowalnia funkcje naprawcze i regeneracyjne organizmu, czego konsekwencją jest osłabiony układ odpornościowy.

  • Sen na stres

Żyjemy w bardzo stresującej epoce. Wciąż martwimy się czy nie stracimy pracy, czy starczy nam na rachunki, czy spłacimy kredyt, czy zdążymy urodzić dziecko. Stres nie pozwala nam spokojnie spać a brak snu potęguje stres. Do kwestii stresu warto podejść zdroworozsądkowo i po prostu zacząć się wysypiać. Wyspani i wypoczęci zaczniemy myśleć o innych, znacznie przyjemniejszych aspektach życia oraz łatwiej uporamy się z codzienna nerwówką.

  • Sen dla urody

Wiadomym jest, że sen wspomaga urodę i młodość. Podczas snu wydziela się melatonina, hormon odpowiedzialny m.in. za opóźnienie procesu starzenia.  Melatonina lubi ciemność, dlatego największe jej ilości organizm produkuje właśnie gdy śpimy. To silny przeciwutleniacz, reguluje dojrzewanie komórek oraz podnosi odporność. Nocą, gdy organizm odpoczywa, poprawia się ukrwienie skóry dzięki czemu staje się ona dobrze dotleniona a lepsze krążenie szybciej usuwa toksyny z organizmu.

  • Sen na dobrą pamięć

Sen jest niezbędny w procesie przyswajania wiedzy, niestety potrzeba snu podczas sesji egzaminacyjnej jest nagminnie lekceważona przez studentów. A sen pomaga w zapamiętywaniu nabytej za dnia wiedzy. Nocą, wyciszony i uspokojony, nie bombardowany zewsząd bodźcami i kolejnymi informacjami, mózg tę wiedzę sobie układa w odpowiednich kieszonkach i zapamiętuje. Często jednak mózg szansy na zapamiętanie nie dostaje. Nierzadko po takich nocnych maratonach, w trakcie egzaminu okazuje się, że mamy całkiem spore luki w pamięci i zaburzenia koncentracji a przypomnienie sobie choćby połowy tego co zakuwaliśmy w nocy bywa niewykonalne.

  • Sen dla bezpieczeństwa

Doba bez snu powoduje zaburzenia funkcji organizmu podobne do tych jakie występują gdy we krwi krąży nam 1 promil alkoholu. Wsiadanie po alkoholu za kierownicę jest nierozsądne, społecznie naganne i, co najistotniejsze, bardzo niebezpieczne. Polskie normy prawne dopuszczają 0,2 promila alkoholu we krwi. Co by było gdybyśmy siedli za kierownicę z 1 promilem w krwiobiegu? Jakim zagrożeniem bylibyśmy wówczas dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego? Już jedna nieprzespana noc czyli jeden promil, to dużo słabsza koncentracja, niemożność skupienia uwagi, opóźniony refleks, rozdrażnienie i zniecierpliwienie powodujące irracjonalne zachowania. Występuje także zjawisko mikro-snu, czyli częstszego, niekontrolowanego zamykania oczu na dłuższy czas. Eksperci twierdzą, iż regularny i jakościowy sen jest niezbędny nie tylko kierowcom podróżującym na długich trasach, jeżdżącym w upale ale każdemu kto siada za kierownicę, choćby tylko na 20 minut.

  • Sen na odchudzanie

Dwa hormony dowodzą naszym uczuciem głodu lub sytości. Leptyna – hormon sytości, produkowana jest w komórkach tłuszczowych. Grelina, produkowana przez żołądek, zwana jest hormonem głodu. Naukowcy dowiedli, iż w przypadku zaburzeń snu wydzielanie tychże hormonów również zostaje zakłócone. Zmęczenie spowodowane brakiem nocnego odpoczynku powoduje wzmożoną produkcję greliny. Nieprzespane noce sprawiają, że mamy wzmożone łaknienie, szczególnie na słodycze. Zbyt niski poziom leptyny powoduje wzrost insuliny a co za tym idzie apetytu oraz nadmiernym odkładaniem się tkanki tłuszczowej.  Jak widać organizm wola o jedzenie z każdej strony. Warto więc zadbać o sen nie tylko wówczas gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów ale też wtedy gdy nie chcemy przytyć.

  • Sen na problemy

Sen to także sprawdzony sposób na rozwiązywanie problemów. Wiadomym jest, że wypoczęty umysł jest bardziej kreatywny, sprawniejszy intelektualnie a nasze samopoczucie dobre. Jasność umysłu pomaga rozwiązywać problemy. Gniew z jakim zasypialiśmy wieczorem dzięki komfortowym warunkom snu ma szansę przez noc zostać zniwelowany. Z pozytywnym nastawieniem efektywniej załatwimy też wiele urzędowych spraw. Warto więc, zanim podejmiemy jakąś decyzję, przespać się z problemem i rano rozpracować go na nowo czystym umysłem.