Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Budzenie się w nocy – jak sobie poradzić

22 marca, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY

Sen to czas, w którym organizm ładuje baterie na wyzwania kolejnego dnia. Jeśli jednak sen zostaje zaburzony, na przykład poprzez budzenie się w nocy, organizm nie ma szansy osiągnąć zadowalającego stopnia odprężenia. Jak temu zapobiec? Wyjaśniamy, co może być przyczyną nocnych pobudek, a także podpowiadamy, jak sobie z nimi radzić.

Spis treści:

Wiek i płeć mają wpływ na jakość snu

Czy wiesz, że według badań kobiety mają płytszy sen niż mężczyźni, a także częściej wybudzają się w nocy? W tym przypadku trudności ze snem najczęściej nasilają się w okresie menopauzy, kiedy to w kobiecym organizmie zmniejsza się liczba estrogenów, które mają bezpośredni wpływ na wydłużenie fazy snu zwanej REM. Zresztą sam wiek ma duży wpływ na jakość snu. Przykładowo niemowlęta mogą spać nawet 22 godziny na dobę, kiedy osoby starsze czują się wypoczęte już po 5 godzinach nocnego wypoczynku. Niezależnie jednak od tego czy masz lat 20, czy też 50, zaburzenia związane ze snem mają wiele negatywnych skutków, dlatego nie należy ich bagatelizować.

Budzenie się w nocy – co oznacza?

Nocne pobudki nie należą do przyjemnych, szczególnie gdy po wybudzeniu pojawiają się problemy z ponownym zaśnięciem. Co wtedy zrobić? Najważniejsze jest znalezienie przyczyny wybudzenia, a następnie jej wyeliminowanie. Pierwsza rzecz, którą należy bezwzględnie sprawdzić, to komfort nocnego wypoczynku.

Źle dobrany materac

Jeśli nocne pobudki często się powtarzają, a o poranku nie dopisuje ci humor plus twoje ciało jest obolałe, to z pewnością jakość materaca pozostawia wiele do życzenia.

Dobrze dobrany materac to połowa sukcesu w drodze ku komfortowemu wypoczynkowi w nocy. Na co musisz więc zwrócić uwagę podczas wyboru materaca? Liczą się przede wszystkim jego rozmiar, twardość oraz materiał, z jakiego został wykonany (najpopularniejsze są materace: kieszeniowe, piankowe oraz lateksowe). Materac powinien być dopasowany do indywidualnych potrzeb swojego użytkownika: nie może być zbyt miękki, ale i nie za twardy, powinien dobrze podtrzymywać kręgosłup oraz równomiernie rozkładać ciężar ciała, w końcu podczas zakupów powinno się wziąć pod uwagę ewentualne problemy zdrowotne, jak chociażby choroby krążenia czy te związane z układem oddechowym.

Materac piankowy Hilding Salsa

Materac kieszeniowy Hilding Fandango

 

Antyalergiczny materac lateksowy Hilding Melody

 

Zła temperatura w sypialni

Czy wiesz, że podczas snu obniża się temperatura ciała? Właśnie z tego powodu w sypialni najoptymalniejszą temperaturą jest 18 stopni Celsjusza. W takich warunkach można bez przeszkód wyciszyć się oraz komfortowo przespać całą noc. Budzenie się w nocy jest szczególnie nieprzyjemne, kiedy w sypialni jest gorąco.

Duży stres

Co oznacza budzenie się w nocy z lękiem? Najczęściej zbyt duży stres w ciągu dnia. Według chińskich badaczy, jeśli wybudzenia mają miejsce pomiędzy godziną 21 a 23 to najprawdopodobniej jest za to odpowiedzialny właśnie stres, ponieważ to w tych godzinach opuszcza on ludzki organizm. Aby wyeliminować nocne pobudki, które spowodowane są nienajlepszym stanem psychicznym, dobrze jest przed snem wykonać oddechowe ćwiczenia rozluźniające, które mogą zadziałać również po wybudzeniu się w nocy.

Nieodpowiedni sposób odżywiania

Nie jest żadną niespodzianką, że przyczyną budzenia się w nocy jest zły sposób odżywiania, który może powodować zgagę czy niestrawność. Okazuje się, że zarówno człowiek przejedzony, jak i głodny może nie spać najlepiej. Ostatni posiłek najlepiej zjeść na około 2-3 godziny przed zaśnięciem, dobrze, żeby było to coś lekkostrawnego (tłuste potrawy mogą być trawione nawet przez 6 godzin). Warto też pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, ponieważ niedobór wody może wywoływać bóle głowy.

Niebieskie światło

Jeśli w czasie dnia – a szczególnie w godzinach wieczornych – korzystasz z urządzeń elektronicznych, które emitują niebieskie światło, może się okazać, że to właśnie one są odpowiedzialne za twoje problemy ze snem. Najlepiej przed nocnym wypoczynkiem zrezygnować z tego rodzaju rozrywek, a także i w ciągu dnia je maksymalnie ograniczyć.

Choroby

Budzenie się w nocy może być spowodowane chorobą, która nęka organizm. Kaszel czy problemy ze złapaniem oddechu to jedne z częstszych przyczyn wybudzania się.

Jak zapobiegać nocnym pobudkom?

Jeśli zastanawiasz się, jak w prosty sposób zadbać o komfort swojego snu, to mamy kilka podpowiedzi.

  • Po pierwsze – wyreguluj swój rytm okołodobowy. Co to oznacza? Codziennie kładź się i wstawaj mniej więcej o tej samej porze.
  • Po drugie – wprowadź odpowiednią dietę. Zrezygnuj z ciężkostrawnych posiłków wieczornych, które mogą być przyczyną problemów trawiennych. Pamiętaj też, żeby nie kłaść się spać zarówno z pustym, jak i przepełnionym żołądkiem, ponieważ to również ma wpływ na jakość snu.
  • Po trzecie – higiena snu ma duże znaczenie dla jego komfortu. Dostosuj temperaturę w sypialni, wywietrz pomieszczenie, zaciemnij okna. Takie proste rzeczy, a może się okazać, że dzięki nim wyeliminujesz budzenie się w nocy.
  • Po czwarte – dopasuj materac do swoich indywidualnych potrzeb.
  • Po piąte – zadbaj o uzupełnienie witamin z grupy B.

Jak poprawić jakość snu?

Jak poprawić jakość snu?

Źródło: http://niedoczynna.pl/bezsenna-tarczyca/

Zobacz także:

drewno na lozko blog