Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa
Salony stacjonarne - otwarte

Ile powinna trwać drzemka popołudniowa?

1 marca, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
Ile powinna trwać popołudniowa drzemka?

Popołudniowa drzemka wydaje ci się stratą czasu? Naukowcy potwierdzają, że ma ona pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Już 10-minutowa drzemka wpływa na zdolność zapamiętywania i kreatywność. Ile powinna trwać drzemka, aby być najbardziej optymalną? Zapraszamy do przeczytania całego wpisu.

Spis treści

Jakie efekty daje popołudniowa drzemka?

Jeśli budzisz się rano z bólem głowy i brakiem energii, oznacza to, że wybudzenie nastąpiło w nieodpowiedniej fazie snu. W takim wypadku najlepiej pozwolić sobie na doładowanie baterii podczas drzemki w ciągu dnia. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni czas i zapewnisz sobie optymalne warunki, a będzie to czas, który nie tylko pozwoli ci odzyskać siły i dobry humor, ale także pozytywnie wpłynie na działanie całego organizmu.

Popołudniowa drzemka:

  • zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób, między innymi: nadciśnienia krwi, udaru czy cukrzycy,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca,
  • redukuje poziom stresu,
  • pobudza kreatywność,
  • wspomaga proces zapamiętywania,
  • poprawia nastrój.

 

Aby jednak wspomniane wyżej efekty rzeczywiście miały miejsce, musisz odpowiednio zaplanować swoją drzemkę. Idealna powinna trwać około 20 minut. Nie planuj jej jednak szybciej niż 6 godzin po porannej pobudce, ani też 4 godziny przed wieczornym wypoczynkiem. Dlaczego 20 minut? Ponieważ to prawie tyle ile trwa faza snu lekkiego. Jeśli pozwolisz sobie na dłuższy wypoczynek, może się okazać, że zamiast obudzić się rześkim i gotowym do działania, będziesz odczuwać ból głowy, a jedyne o czym będziesz myśleć to chęć ponownego zapadnięcia w sen. Jak widzisz 20 minut to idealny czas popołudniowej drzemki energetycznej, która pozwoli ci nabrać sił na drugą część dnia.

Drzemka poobiednia – fakt czy mit?

Każdy z nas słyszał w dzieciństwie, że po obiedzie warto się na chwilę położyć, żeby “w brzuszku się ułożyło”. Czy to jednak rzeczywiście tak działa? Okazuje się, że zjedzenie obfitego posiłku przed snem może powodować problemy z zaśnięciem, a nawet prowadzić do niespokojnego wypoczynku. Właśnie z tego powodu przed planowaną drzemką warto zrezygnować z większego posiłku. Co innego jednak kawa. Mimo iż jest to napój, którego zadaniem jest pobudzenie nas do działania, to jednak bardzo polecana jest tzw. drzemka kofeinowa. Kofeina w ludzkim organizmie zaczyna działać po około 20 minutach. I ten właśnie czas warto poświęcić na sen, aby kofeina mogła szybciej przeniknąć do mózgu. Dzięki temu efekt jej działania będzie jeszcze bardziej odczuwalny. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie zasnąć na zbyt długo, konkretnie chodzi o to, aby nie wejść w fazę snu głębokiego, ponieważ wtedy pobudka będzie bardzo nieprzyjemna, nici również z nowych pokładów energii.

Popołudniowa drzemka dla osób w jakim wieku?

Już w wieku niemowlęcym drzemki są niezwykle ważne. Otóż dzięki nim dziecko może prawidłowo się rozwijać. Według amerykańskich naukowców dzieci w wieku 2-3 lat, które zostały pozbawione popołudniowej drzemki (która w tym przypadku powinna trwać około 90 minut), są bardziej rozdrażnione i zdezorientowane. Warto podkreślić, że drzemki w ciągu dnia są w przypadku dzieci uzupełnieniem snu nocnego.

Inaczej wygląda to w przypadku osób starszych. Drzemka w ciągu dnia w dalszym ciągu jest zalecana, jednak trzeba pamiętać, że w późniejszym wieku zmniejsza się zapotrzebowanie organizmu na sen (nawet do 6 godzin na dobę). Z tego też powodu drzemka nie powinna być zbyt długa, co więcej powinna odbywać się w przedziale między godziną 14.00 a 17.00. Przedział godzinowy nie jest przypadkowy. Nawiązuje do śródziemnomorskiej sjesty (nazwa pochodzi od wyrazu sexta, czyli szóstej godziny licząc od świtu), której z kolei początki można znaleźć już w średniowieczu.

Jaka siła drzemie w drzemce?

Źródło: http://fitwiedza.pl/sila-drzemki/

Drzemki w ciągu dnia nie należy przedłużać!

Kiedy zaplanujesz sobie popołudniowy odpoczynek, musisz pamiętać, żeby sztucznie go nie przedłużać. Przed samym zaśnięciem ustaw sobie budzik, a kiedy zadzwoni od razu wstań i wróć do swoich spraw. Jeśli bowiem zdecydujesz się na klasyczne “jeszcze 5 minut”, może okazać się, że bardziej sobie zaszkodzisz, niż pomożesz. Naukowcy z Uniwersytetu w Tokio twierdzą wręcz, że drzemka w ciągu dnia, która została przedłużona do około 40 minut, może przyczynić się do rozwoju cukrzycy (typu II), czy też powstania zaburzeń krążenia. Najczęściej jednak po przedłużonej drzemce pojawia się ból głowy, co ma miejscu w momencie, gdy obudzimy się podczas trwania fazy REM.

Jak przygotować się do drzemki w ciągu dnia?

Drzemka w ciągu dnia jest czasem regeneracji organizmu, dlatego warto zadbać o komfort dla ciała i umysłu. Wygodne łóżko, poduszka idealnie dopasowana do naszych indywidualnych potrzeb, a także jakieś okrycie (koc czy lekka kołdra) będą idealnym uzupełnieniem wypoczynku. Takie elementy pomogą w poczuciu relaksu i mogą mieć wpływ na sam proces zasypiania. Na koniec pamiętaj jeszcze o tym, że pomieszczenie, w którym zdecydujesz się zdrzemnąć powinno być dobrze wywietrzone i zaciemnione.

Wyprofilowana poduszka Visco Balance Hilding

Wyprofilowana poduszka Visco Balance Hilding

Koc Grenoble Threnton

Koc Grenoble Threnton

Światowy dzień drzemki w pracy

Ciekawostką może być to, że w każdym roku 12 marca obchodzimy światowy dzień drzemki w pracy. Z pewnością wiele osób o nim nie słyszało i niewiele jest osób, które go obchodzą. A szkoda, ponieważ jak już wspominaliśmy, drzemka w ciągu dnia przynosi wiele pozytywów. Na szczególną uwagę zasługuje pobudzenie kreatywności i zwiększenie możliwości zapamiętywania, co jest szczególnie ważne podczas pracy. Kolejna sprawa to redukcja stresu, który jest wrogiem każdego efektywnego pracownika.

Drzemka w ciągu dnia – nie wróg, a przyjaciel

Jeśli do tej pory nie byłeś przekonany co do efektów działania popołudniowej drzemki, mamy nadzieję, że wskazaliśmy ci właściwy kierunek. Drzemka w ciągu dnia ma bowiem bardzo pozytywny wpływ nie tylko na samopoczucie, ale przede wszystkim na kondycję całego organizmu (zdecydowanie w dłuższej perspektywie).

Zobacz także:

drzemka blog