Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Porady na zdrowy, zimowy sen

30 listopada, 2021 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
Porady na zdrowy, zimowy sen

W okresie jesienno-zimowym szczególnie ciężko jest ci wstać z łóżka? Nie martw się! W większości przypadków to normalne, w końcu pogoda za oknem nie zachęca do opuszczania ciepłego legowiska – szczególnie, gdy pierwsze promienie słońca chowają się jeszcze gdzieś za horyzontem… Jeśli jednak twój nocny wypoczynek w tym okresie jest zaburzony, to zapraszamy do przeczytania całego wpisu, w którym podpowiadamy, jak spać zimą, aby się wyspać.

Spis treści:

  • Jak spać zimą – temperatura i wilgotność
  • Jak spać zimą – zaciemnienie pomieszczenia
  • O której wstawać, żeby obudzić się wyspanym?
  • Jak spać zimą – wybór materaca i pościeli
  • Oczyszczacze i nawilżacze powietrza

Jak spać zimą – temperatura i wilgotność

Utrzymanie odpowiedniej temperatury w sypialni jest jedną z kluczowych kwestii jeśli chodzi o sen. Zaleca się, żeby temperatura w sypialni była o około 2 stopnie Celsjusza niższa niż ta panująca w pozostałych pomieszczeniach. Dlaczego? Otóż ludzki organizm jest tak skonstruowany, że jeśli w pomieszczeniu przeznaczonym do snu jest zbyt wysoka dla niego temperatura, to za wszelką cenę stara się wychłodzić, na co zużywa dużo energii, w związku z czym obniża się komfort wypoczynku. Może też dojść do przegrzania, co z kolei sprzyja spadkowi odporności i problemom ze snem.

Dodatkowa kwestia to suche powietrze, które pojawia się wskutek sztucznego ogrzania pomieszczenia. To również nie jest czynnik sprzyjający komfortowi nocnego wypoczynku. Aby dobrze ci się spało, musisz zadbać o to, żeby w twojej sypialni wilgotność wynosiła pomiędzy 40 a 60 procent. Optymalna wilgotność to 50 procent. W takich warunkach można spokojnie odpoczywać – nie będziesz budzić się z suchością w ustach lub wręcz wybudzać się w środku nocy, aby się czegoś napić.

Warto podkreślić, że każdy z nas inaczej odczuwa temperaturę. Dlatego mówi się, że jednej osobie najlepiej śpi się, kiedy w pokoju jest 20 stopni Celsjusza, a innej kiedy ta temperatura wynosi zaledwie 15 stopni.

Jaka jest optymalna wilgotność do sypialni?

Źródło: https://aero7.pl/poradnik/osuszacze-powietrza-ktory-wybrac
Jaka jest optymalna wilgotność do sypialni?

Jak spać zimą – zaciemnienie pomieszczenia

W teorii sypialnia powinna być jak jaskinia, czyli chłodna, wilgotna i ciemna. Ciemność sprzyja nocnemu wypoczynkowi, dlatego zaleca się, żeby w razie konieczności zasłaniać na noc zasłony czy rolety. Mamy tu na myśli sytuacje, kiedy mieszkasz w oświetlonej dzielnicy miasta, kiedy za oknem świecą latarnie i nie ma mowy o naturalnym zaciemnieniu pomieszczenia. Jeśli jednak cię to nie dotyczy, to zostaw okna nie zasłonięte, dzięki czemu łatwiej będzie ci współgrać z naturalnym rytmem dnia. Kiedy słońce będzie wstawać, a jego promienie zaczną oświetlać twoją sypialnię, będzie ci łatwiej wstać. Z kolei w okresie jesienno-zimowym dość szybko robi się ciemno, co oznacza, że możesz położyć się o dowolnej godzinie wieczornej.

O której wstawać, żeby obudzić się wyspanym?

Pamiętaj o tym, że aby się wyspać i czuć rano wypoczętym, zaleca się 7-8 godzin snu. To ważne dla sprawnego funkcjonowania organizmu. Warto też wiedzieć, o której godzinie najlepiej się wybudzać – jest to uzależnione od fazy snu. Jeśli twój budzik zadzwoni i obudzisz się w czasie trwania fazy REM (czyli najgłębszej fazy snu), za pewne nie będziesz cieszyć się dobrym humorem, a organizm będzie ci podpowiadał, żeby jeszcze się trochę przespać. Najlepiej jest się obudzić w pierwszej fazie snu, ponieważ wtedy pobudka nie wiąże się ze stanem dezorientacji, który pojawia się zwykle w przypadku wybudzenia z fazy snu głębokiego. Jak to jednak zrobić? Nie martw się, jest na to prosty sposób. W nocy fazy snu zmieniają się cyklicznie, w związku z czym każdy z nas doświadcza ich od czterech do nawet sześciu razy (jeden cykl trwa około 90 minut). Istnieje więc kilka możliwości wybudzenia w odpowiednim momencie. Najłatwiej będzie ci to wyliczyć za pomocą dostępnych w sieci darmowych kalkulatorów faz snu.

Jak spać zimą – wybór materaca i pościeli

Dla komfortowego wypoczynku zimą niezbędna jest odpowiednie przygotowanie sypialni. Jeśli nie posiadasz kołdry całorocznej, to wybierz kołdrę zimową, która zapewni ci ciepło podczas mroźnych, zimowych nocy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla zapewnienia komfortu wypoczynku nocnego będzie obniżenie temperatury w sypialni i zapewnienie sobie ciepła dzięki odpowiednio dobranej kołdrze, niż włączenie kaloryfera i korzystanie z kołdry letniej – to przepis na zaburzony sen.

Kołdra zimowa z mikrofibry AMZ

Zobacz: https://senpo.pl/koldra-mikrofibra/
Kołdra zimowa z mikrofibry AMZ

Oprócz kołdry bardzo ważny zimą jest też wybór pościeli. Zrezygnuj całkowicie ze sztucznych materiałów i postaw na 100 procent bawełny. Ten naturalny materiał jest przewiewny, dzięki czemu zapewni ci odpowiednią cyrkulację powietrza podczas snu.

Niezależnie jednak od pory roku najważniejszy jest materac. Dobry materac to komfortowy wypoczynek latem i zimą. Aby jednak tak się stało, musi zapewniać dobrą cyrkulację powietrza i odpowiednio odprowadzać wodę, aby wewnątrz materaca nie pojawiła się wilgoć, która sprzyja rozwojowi grzybów, bakterii i roztoczy. Podczas zakupu pod uwagę weź materace kieszeniowe, materace z pianki wysokoelastycznej oraz materace z pianki termoelastycznej.

Żeby wspomniany materac tak szybko się nie niszczył, warto przed założeniem na niego prześcieradła, zabezpieczyć go wodoodpornym ochraniaczem.

Oddychający i wodoodporny ochraniacz na materac Tempur Fit

Zobacz: https://senpo.pl/ochraniacz-tempur-fit/
Oddychający i wodoodporny ochraniacz na materac Tempur Fit

Oczyszczacze i nawilżacze powietrza

Aby zapewnić sobie maksimum komfortu snu w okresie zimowym, musisz pamiętać o wspomnianych wyżej kwestiach. Istnieją jednak jeszcze dwie ważne sprawy, o których warto wspomnieć na zakończenie.

Zimą w wielu miastach Polski pojawia się smog, a to bardzo zaburza sen i wpływa negatywnie na zdrowie. W okresie grzewczym warto więc zadbać o nocny wypoczynek, ustawiając w sypialni oczyszczacz powietrza. Dzięki niemu powietrze w sypialni będzie czyste i zdrowe, a co za tym idzie przyjazne dla twojego organizmu.

Kolejna kwestia to dyfuzor lub nawilżacz powietrza w sypialni. Jako że ogrzewanie domu za pomocą kaloryfera bardzo wysusza powietrze, co zaburza sen, to wyeliminować możesz to za pomocą nawilżacza powietrza. Aby jeszcze bardzie wspomóc nocny wypoczynek, możesz postawić na nawilżenie z olejkiem eterycznym. Na zdrowy sen sprawdzi się idealnie olejek lawendowy. Z kolei jeśli dopadnie cię przeziębienie, to wspomóc drogi oddechowe może olejek eukaliptusowy.

Zobacz także:

Idealna temperatura do spania

Temperatura do spania – jaka jest idealna?