Praca zdalna w sypialni – czy to dobry pomysł?
Praca z domu stała się już w zasadzie naszą codziennością. Małe przestrzenie mieszkalne nie sprzyjają jednak urządzeniu biura, które powinno właściwie stanowić osobne pomieszczenie. Podpowiadamy, jak pracować w domu, urządzając strefę do pracy w sypialni.
Spis treści:
- Praca zdalna a praca stacjonarna
- Sypialnia – jak wydzielić miejsce do pracy zdalnej?
- Jak oddzielić strefę do pracy od strefy do nocnego wypoczynku?
- Zadbaj o ergonomię pracy
- Praca w domu – jak zwiększyć efektywność?
- Jak pracować w domu?
h2 Praca zdalna a praca stacjonarna
Praca w domu zdecydowanie różni się od pracy w biurze. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób, już odpowiadamy na twoje pytanie. Otóż pracując w domu, zaciera się granica między prywatnością a obowiązkami zawodowymi. Jako że nie musimy nigdzie wychodzić, często przestajemy zastanawiać się nad swoim wyglądem oraz zmieniamy godziny pracy. Często pracownicy zdalni preferują pracę w godzinach nocnych, kiedy pozostali domownicy już smacznie śpią. W dzień bowiem bardzo trudno jest oddzielić obowiązki domowe od tych zawodowych. Zwyczajny spacer z psem czy wyjście po zakupy rozbija nieco harmonogram dnia i bardzo trudno jest wrócić na właściwe tory.
Efektywna praca zdalna jest możliwa wyłącznie wtedy, gdy zostanie wyznaczona specjalna strefa do pracy. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na wydzielenie ku temu osobnego pomieszczenia, najlepszym rozwiązaniem będzie urządzenie biura w sypialni. Dlaczego to właśnie sypialnię zalecają eksperci? Otóż jest to pomieszczenie, z którego korzystamy głównie nocą i nie ma tu wstępu strefa dzienna. Dodatkowo sypialnia jest zwykle usytuowana w środkowej części domu, dzięki czemu ma zapewnioną prywatność względem sąsiadów i względną ciszę.
Źródło: https://loanmagazine.pl/praca-zdalna-codziennoscia/
Sypialnia – jak wydzielić miejsce do pracy zdalnej?
Nawet jeśli twoja sypialnia jest nieduża, możesz stworzyć w niej komfortowe miejsce do pracy. Potrzebne będzie ci biurko i ergonomiczny fotel. Gdzie ustawić wspomniane meble? Najlepiej pod oknem, ponieważ w ten sposób zapewnisz sobie dostęp do naturalnego światła. Pamiętaj przy tym, aby pozostawić miejsce na wygodne manewrowanie fotelem podczas pracy – musisz mieć przestrzeń, w której będziesz mógł się odsuwać od biurka co najmniej na długość ramion.
Jakie biurko wybrać do pracy w sypialni? Najlepiej takie, które będzie posiadało duży blat oraz szuflady i szafkę, gdzie będzie można poustawiać narzędzia niezbędne ci do pracy. Pamiętaj o lampce, którą, jeśli jesteś praworęczny, powinieneś ustawić po lewej stronie blatu, a jeśli jesteś leworęczny – po prawej stronie blatu.
Jak oddzielić strefę do pracy od strefy do nocnego wypoczynku?
Sposobów jest wiele, możesz na przykład zdecydować się na pomalowanie ściany przy biurku na inny kolor niż pozostałe, jeśli miejsce ci na to pozwoli, możesz ustawić parawan, którego zadaniem będzie zapewnienie ci swego rodzaju prywatności podczas pracy zdalnej – co w niektórych przypadkach może znacznie wpłynąć na jej efektywność.
Jeśli twoja sypialnia jest rzeczywiście niewielkich rozmiarów, możesz pokusić się o ustawienie małego biurka w szafie, dzięki czemu po skończonej pracy będziesz mógł zamknąć drzwiczki i cieszyć się ponownie domowym zaciszem. Kolejnym pomysłem na aranżację strefy do pracy w sypialni jest wykorzystanie idealnie pasującej tam toaletki jako biurka – jeden mebel o dwóch funkcjonalnościach.
Zadbaj o ergonomię pracy
Jakkolwiek by nie było, praca zdalna nie powinna odbywać się w łóżku (choć pracując z sypialni, taka opcja bardzo kusi). Jest to bowiem bardzo niekorzystne dla zdrowia. Możesz nie zdawać sobie sprawy, ale pracując z łóżka możesz nadwyrężyć sobie mięśnie szyi, pleców i bioder. Co więcej, pracując z łóżka regularnie przez dłuższy czas, możesz nadmiernie obciążyć mięśnie, może też dojść pojawienia się asymetrii ciała.
Źródło: https://e-rwakulszowa.pl/praca-zdalna-jak-siedziec-przy-laptopie/
Aby wspomniane problemy, nie stały się twoimi problemami, musisz szczególnie zadbać o ergonomię pracy z domu. Będąc w biurze może nie zwróciłeś na to uwagi, jednak w domu to ty w pełni odpowiadasz za swoje stanowisko pracy. O czym więc musisz pamiętać? Najważniejszy jest fotel. Jako że ciało ludzkie raczej nie jest przystosowane do tkwienia przez wiele godzin w pozycji siedzącej, musisz zadbać o to, żeby było mu wygodnie. Jaki więc powinien być twój fotel? Przede wszystkim powinien mieć: wyprofilowane oparcie (z wcięciem w części lędźwiowej), możliwość regulowania wysokości siedzenia (kolana powinny być ustawione pod kątem 90 stopni, a stopy powinny płasko dotykać ziemi), a także regulowane podłokietniki. Dodatkowym plusem jest możliwość odgięcia oparcia w tył, czyli funkcja tak zwanego aktywnego siedzenia, co zmniejsza ryzyko wystąpienia bólów kręgosłupa. Pamiętaj, że wygodny fotel jest twoją przepustką do zdrowia, dlatego nie bój się w niego zainwestować.
Zobacz: https://senpo.pl/poduszka-tempur-samochodowa/
Co wybrać: fotel ergonomiczny czy fotel estetyczny? Jeśli urządzasz biuro w sypialni, dobrze jest zwrócić uwagę na to, aby design fotela pasował do estetyki całego pomieszczenia. Nie stawiaj jednak nigdy wyglądu mebla nad wygodą pracy, ponieważ może się to skończyć niekorzystnie dla twojego zdrowia.
Praca w domu – jak zwiększyć efektywność?
Efektywna praca w domu nierzadko okazuje się prawdziwym wyzwaniem. Z pewnością nie jest to to samo, co praca stacjonarna w biurze. Początkowo trzeba się nauczyć, jak pracować w domu. O czym musisz pamiętać? Przede wszystkim zaplanuj harmonogram dnia. Wstawaj o tej samej porze, o której wstawałeś do biura, ubieraj się i przygotowuj tak samo, jak byś miał wychodzić z domu. Zaplanuj sobie przerwy o konkretnych godzinach i ich się trzymaj. Staraj się odizolować od tego, co dzieje się w domu: nie przerywaj pracy, aby wyjść po zakupy czy ugotować obiad, ponieważ może się to skończyć zatarciem granicy pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Może dojść wręcz do takiej sytuacji, że nie będziesz dokładnie wiedzieć, ile godzin danego dnia poświęciłeś na pracę, ponieważ w trakcie dnia obowiązki domowe mieszały się z obowiązkami zawodowymi. W konsekwencji może dojść do wydłużenia godzin pracy w późnych godzinach nocnych. A tego nikt nie chce. Aby być szczęśliwym, trzeba wiedzieć, kiedy jest czas na pracę, a kiedy na pozostałe rzeczy.
Jak jeszcze sprawić, żeby praca w domu była efektywna? Musisz zadbać o odpowiednią temperaturę pomieszczenia. Optymalna temperatura do pracy umysłowej powinna wahać się między 20 a 25 stopni Celsjusza. Dodatkowo musisz pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczenia. Warto też zaopatrzyć swoją sypialnię (która pełni funkcję miejsca pracy) w oczyszczacz powietrza, który będzie mieć pozytywny wpływ dla zdrowia – szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Pamiętaj też, że na jakość powietrza wpływ mają rośliny doniczkowe, dlatego zakup kilku skrzydłokwiatów może okazać się bardzo korzystnym rozwiązaniem.
Jak pracować w domu?
Efektywna praca zdalna jest dużym wyzwaniem. Jeśli jednak odpowiednio zaplanujesz przestrzeń do pracy oraz będziesz trzymać się określonego planu dnia, istnieje duża szansa, że twoja efektywność pozostanie nie tylko na tym samym poziomie, ale może nawet wzrośnie.
Zobacz także: