header_ico Ponad 10 lat doświadczenia
header_ico Zawsze darmowa dostawa
header_ico 13 salonów stacjonarnych

Sen seniora

17 stycznia, 2017 / PRZEZ: Autorzy tekstów blogowych o zdrowym śnie / BRAK KOMENTARZY
sen seniora blog

Jesień życia to dla wielu czas odpoczynku. Emerytura, dzieci odchowane, dom zbudowany, a i drzewo posadzone. Jednym słowem – czas na relaks! Często jednak ów czas zakłócany jest rozmaitymi dolegliwościami. Jedną z nich są zaburzenia snu. Powiada się, że ludzie starsi potrzebują mniej snu niż ludzie młodzi czy ci w sile wieku. Jednak nie jest to do końca prawda. Przekonanie o tym, iż człowiek w wieku podeszłym potrzebuje mniej snu, bierze się zapewne stąd, że ludzie starsi zazwyczaj miewają problem z przespaniem całej nocy bez wybudzeń. Starzenie się organizmu ma wpływ także na problem z samym zaśnięciem.

Problemy ze snem

Faktem jest, że starsi ludzie zużywają mniej energii niż młodzież. Jednak ich organizmy nie są już tak odporne, a ciało tak sprawne, jak w młodości, zatem pobór energii i jej zużycie równoważą się. Starzenie się organizmu objawia się m.in. zaburzeniami rytmu okołodobowego. Im człowiek starszy, tym trudniej mu dostosować się do zmian czasu czy pracy w systemie zmianowym. Odpowiedzialnym za taki stan rzeczy jest jądro znajdujące się w podwzgórzu, kontrolujące niektóre czynności życiowe, np. rytm całodobowy.

Zaburzenia cyklu okołodobowego nasilają się wraz z upływem czasu i powodują coraz bardziej odczuwalne problemy ze snem. Ludzie starsi często wybudzają się nocą, problem sprawia im zaśnięcie w ciągu pół godziny od położenia się do łóżka, budzą się po dwóch, trzech godzinach od zaśnięcia i nie mogą już zasnąć aż do rana. Tego typu zachowania seniorów spowodowały, iż narodził się mit o tym, jakoby ludzie starsi potrzebowali mniej snu niż młodzi.  Warto jednak podkreślić, że deficyty nocnego snu wyrównywane są w większości przypadków drzemkami za dnia. Niezależnie jednak od tego, czy ludzie starsi nadrabiają braki snu w nocy kilkoma drzemkami w ciągu dnia, faktem niepodważalnym jest, że sen nocą jest zdrowszy. Dlatego warto zadbać o zdrowy sen naszych rodziców i dziadków.

  • Łóżko

Łóżko dla seniora powinno być wysokie lub posiadać opcję regulacji wysokości. Nasi sędziwi członkowie rodziny są mniej sprawni, miewają zaburzenia równowagi, ciężko im podnieść się i wstać ze zbyt głębokich foteli czy zbyt niskich łóżek. Optymalna wysokość łóżka to taka do połowy uda.

  • Stelaż

Idealny stelaż dla osoby w podeszłym wieku to stelaż regulowany elektrycznie. Pozwala on na dobranie najwygodniejszej pozycji podczas leżenia lub siedzenia oraz pomaga w przypadkach gdy, straszy człowiek, zmuszony jest spędzać większą część czasu w łóżku.

  • Materac

Materac jest szczególnie istotny w przypadku ludzi starszych. Polecane w takich przypadkach są materace termoelastyczne, gdyż dzięki regulacji temperatury pozwalają uniknąć drętwienia kończyn, spowodowanego słabym krążeniem krwi.

Autorzy tekstów blogowych o zdrowym śnie
W odpowiedzi na zapytania klientów tworzymy wpisy blogowe odpowiadające na najczęściej zadawane pytania dotyczące spania, wyboru właściwych materacy, łóżek, stelaży, kołder i poduszek. Z nami 🛏 Śpij Spokojnie 😴