Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Telewizor w sypialni a zdrowie

30 lipca, 2022 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
Telewizor w sypialni a zdrowie

Czy telewizor jest niezbędnym elementem wystroju sypialni? Okazuje się, że sprzęt emitujący niebieskie światło może być przyczyną problemów z zaśnięciem, może także pogłębiać bezsenność. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z negatywnego wpływu oglądania telewizji tuż przed snem. W tym wpisie omawiamy wpływ, jaki na zdrowie wywiera posiadanie telewizora w sypialni, podajemy też alternatywy dla tego rodzaju wypoczynku.

Spis treści:

  • TV w sypialni – czy to dobry pomysł?
  • Negatywny wpływ posiadania telewizora w sypialni
  • Sypialnia bez TV
  • Alternatywy dla oglądania telewizji przed snem
  • Telewizor w sypialni a zdrowie

TV w sypialni – czy to dobry pomysł?

Telewizor w sypialni nie jest niczym niezwykłym. Wiele osób tuż przed snem lubi obejrzeć serial czy interesujący film. Niektórzy zasypiają przy dźwiękach ulubionych programów telewizyjnych. A jeszcze inni w ten sposób się relaksują. Czy jest to jednak dobry nawyk? Okazuje się, że telewizor emituje duże pole magnetyczne, które może utrudniać sen, dodatkowo niebieskie światło ekranu pobudza, powodując spadek produkcji melatoniny. To nic dobrego, między innymi dlatego zaleca się, aby w sypialni zrezygnować z tego urządzenia.

Negatywny wpływ posiadania telewizora w sypialni

Sypialnia powinna być strefą, w której się wyciszamy i zapominamy o stresie, jakiego doświadczyliśmy w trakcie całego dnia. To ma być nasz azyl, w którym czujemy się bezpiecznie i możemy być w pełni sobą. Telewizor w sypialni może wspomniane funkcje pomieszczenia zaburzać. Otóż zamiast położyć się na łóżku i pozwolić na swobodny przepływ myśli, kładziemy się i od razu sięgamy po pilota. Włączamy telewizor i skupiamy się na tym, co nam pokazuje. Wprawdzie nasze myśli odrywają się od problemów dnia codziennego, jednak nie ma tu miejsca na poważne przemyślenia. Nie ma czasu na zatrzymanie się i zastanowienie nad swoim życiem i codziennymi sprawami. Telewizor kradnie nam ten czas, dlatego warto ograniczyć jego oglądanie – szczególnie przed snem.

Co więcej, kiedy oglądamy telewizję, zwykle podjadamy. Musisz wiedzieć, że kiedy skupiasz się na oglądaniu telewizji, twój mózg nie rejestruje w pełni tego, co jesz i jak dużo, co za tym idzie nie masz pełnej kontroli nad podjadanymi przekąskami. Jeśli telewizor znajduje się w sypialni, podjadasz zwykle, siedząc na łóżku. Następnie w tym łóżku śpisz. Co jest związane z obniżeniem higieny snu, a także jego jakości.

Zbyt długie spędzanie czasu w pozycji leżącej nie jest też wskazane dla kręgosłupa. Telewizor w sypialni jednak zwykle wiąże się z tym nawykiem. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, to wieczorne godziny spędzone przed telewizorem tylko pogłębią twoje problemy z kręgosłupem. Sytuacji nie uratuje nawet fakt, że posiadasz materac idealnie dopasowany do twoich potrzeb. Żeby być zdrowym, musisz się ruszać. Dlatego też bardzo dobrym pomysłem jest spacer po parku, wizyta na basenie czy jazda na rowerze.

Materac sprężynowy Zorba Hilding

Zobacz: https://senpo.pl/materac-zorba/

Materac piankowy Rock&Roll Hilding

Zobacz: https://senpo.pl/materac-rockroll/

Sypialnia bez TV

Jak więc urządzić sypialnię, w której nie ma telewizora? Jak zagospodarować ścianę naprzeciwko łóżka? Otóż istnieje bardzo wiele możliwości aranżacyjnych. Podamy więc tylko kilka pomysłów. Możesz na przykład ustawić tam szafkę z książkami. Możesz powiesić obraz, który będzie przedstawiał kojący twoje myśli krajobraz. Możesz zamontować półkę i ustawić na niej rośliny doniczkowe, które produkują tlen, dzięki czemu lepiej będzie ci się spało. Możesz powiesić na tej ścianie makramę lub zdjęcia rodzinne.

Rośliny doniczkowe do sypialni – jakie kwiaty wybrać?

Alternatywy dla oglądania telewizji przed snem

Ja już ustaliliśmy, oglądanie telewizji przed snem nie jest dla zdrowia najlepszym rozwiązaniem. Może bowiem powodować zaburzenia snu, co będzie miało wpływ na obniżenie jakości życia. Co więc można robić przed snem?

Masz bardzo wiele możliwości, które pomogą ci się wyciszyć i zrelaksować. Jednym z najpopularniejszych sposobów na dobry sen jest czytanie książki tuż przed zaśnięciem. Kolejnym pomysłem jest słuchanie ulubionego podcastu lub audiobooka. W ten sposób możesz nałożyć na uszy słuchawki, zamknąć oczy i przenieść się do innego świata. Twoje zmęczone gałki oczne również będą ci wdzięczne za taki rodzaj odpoczynku po pracy (szczególnie jeśli 8 godzin w trakcie dnia spędzasz przy komputerze).

Telewizor w sypialni a zdrowie

Oglądanie telewizji przed snem jest tylko jedną z wielu aktywności, których należy unikać, aby dbać o higienę snu. Kolejna sprawa to podjadanie – które, jak już wyżej wspomnieliśmy – łączy się bardzo często z przesiadywaniem przed telewizorem. Jeśli chodzi o wieczorny posiłek to najlepiej jest zjeść go na 2 godziny przed położeniem się spać. Rodzaj posiłku ma przy tym duże znaczenie. Lepiej jest zjeść coś lekkostrawnego, aby w nocy organizm zamiast starać się strawić naszą kolację, mógł skupić się na regeneracji ciała. Dzięki temu budząc się rano, zamiast bólu i niezadowolenia z porannego wstawania poczujesz się dobrze z tym, kim jesteś i co masz do zrobienia.

Przed snem lepiej też zrezygnować z dużej aktywności fizycznej, palenia papierosów, a także z alkoholu. Gorąca herbata czy kawa to też nie najlepszy pomysł, ponieważ te napoje wpływają na organizm pobudzająco.

Jak zadbać o higienę snu?

Źródło: https://psychiatraplus.pl/jak-zadbac-o-higiene-snu-poradnik/

Zobacz także:

Jak wybrać materac przez internet – poradnik