Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Wpływ COVID-19 na zaburzenia snu

26 maja, 2022 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
wpływ covid-19 na zaburzenia snu

Negatywne skutki pandemii odczuwamy cały czas. Wśród nich można wyróżnić problemy związane ze snem. Bezsenność czy koszmary nocne to tylko niektóre z zaburzeń, jakich doświadczyliśmy podczas pandemii. Związane jest to ze wzmożonym niepokojem, który stale odczuwamy. Boimy się o swoich bliskich i siebie. Nie możemy spać, a brak snu wiąże się ze wzmożonym stresem, ten zaś zaburza sen – i tak koło się toczy… W tym wpisie odpowiemy na pytanie: czym jest koronasomnia (coronasomnia) i jak radzić sobie z problemami ze snem, jakie wywołuje.

Spis treści:

  • Czym jest coronasomnia?
  • Covid a sen
  • Jak dbać o siebie i lepszy sen?
  • Covid a problemy ze snem

Czym jest coronasomnia?

Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób pandemia i covid wpłynęły na twoje życie? Przede wszystkim zamknięcie w domu przyczyniło się do obniżenia aktywności fizycznej, która jest jednym z ważniejszych czynników jeśli chodzi o obniżenie poziomu rozdrażnienia i stresu, a także poprawę nastroju. Kolejna sprawa to częste korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło, co obniża produkcję melatoniny i zaburza rytm dobowy. Nasze organizmy są pobudzone ciągłym stresem i gotowe do natychmiastowej reakcji, dlatego nasze hormony wytwarzają wzmożoną ilość adrenaliny i kortyzolu – co ma negatywny wpływ na sen.

Jak widzisz, pandemia sprawiła, że jesteśmy w ciągłym trybie gotowości do podjęcia natychmiastowej akcji w postaci walki z ewentualnymi przeciwnościami. Nie możemy więc spać, jesteśmy rozdrażnieni, a produkcja melatoniny jest zaburzona. Jeśli chodzi o sam sen to w wyniku dużego stresu staje się on ograniczony i niespokojny. Często pojawiają się koszmary. W ciągu dnia bowiem więcej przebywamy w odosobnieniu i więcej myślimy o zaistniałej sytuacji, co ma znaczący wpływ na intensywność tego, o czym śnimy.

Zasnąć też nie jest nam łatwo. Higiena snu jest mniejsza. Nie przestrzegamy zasady mówiącej o tym, żeby przynajmniej godzinę przed snem nie korzystać z urządzeń emitujących niebieskie światło. Aby zasnąć często na wieczór pijemy alkohol, który jedynie na chwilę obniża stres i daje odprężenie. Jednak musisz wiedzieć, że alkohol przed snem nie jest dobrym pomysłem, ponieważ sprawia, że sen staje się płytszy niż zazwyczaj i często towarzyszą mu koszmary i wybudzenia. Po takim nocnym wypoczynku człowiek budzi się bardzo zmęczony i nie ma mowy o jakimkolwiek odprężeniu.

Covid a sen

Na problemy ze snem cierpią też osoby, które były chore na koronawirusa. Wśród negatywnych skutków przejścia tej choroby jest chroniczne zmęczenie, a także problemy z pamięcią, koncentracją oraz zaśnięciem. Ozdrowieńcy często skarżą się na zaburzenia rytmu dobowego, a więc na problemy ze snem. Ratują się przy tym lekami nasennymi. “Według badań aż 58% uczestników ma problemy ze snem, a stosowanie leków nasennych podczas trwania pandemii COVID-19 wzrosło o 20%*”.

Warto jednak podkreślić, że w przypadku nieustających zaburzeń snu należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który dopiero po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem i odpowiednich badań może przepisać mu dopasowane do jego potrzeb i stanu zdrowia leki nasenne.

Jak dbać o siebie i lepszy sen?

Mimo tego, że pandemia bardzo negatywnie wpłynęła na nasze życie, nie możemy się poddawać. Leki powinny być ostatnim elementem, który może wyregulować cykl dobowy. Jeśli cierpisz na zaburzenia snu związane z koronasomnią, zacznij od przywrócenia odpowiedniej higieny snu. Ważna jest tu regularność. Postaraj się chodzić spać i wstawać o tych samych godzinach – chodzi o to, żeby organizm się do nich przyzwyczaił. Jeśli nie możesz zasnąć, zadbaj o zbilansowaną dietę – zrezygnuj przy tym z jedzenia na co najmniej 2 godziny przed planowanym pójściem spać. Nie pij alkoholu przed snem. Zrezygnuj z oglądania telewizji czy przeglądania smartfona przed wyznaczoną godziną snu. Pamiętaj, żeby w ciągu dnia zadbać o aktywność fizyczną. Staraj się codziennie spacerować. Bieganie czy jazda na rowerze to również przyjemne aktywności. Możesz też pokusić się o suplementację melatoniny, która odpowiedzialna jest za zdrowy sen.

Zdrowie psychiczne i fizyczyne podczas pandemii

Źródło: https://www.duszniki.eu/komunikaty/koronawirus-edukacja-i-zapobieganie-infografiki-dla-mieszkancow

Zawsze pamiętaj o tym, żeby odpowiednio przygotować sypialnię. Zadbaj o to, żeby była wywietrzona i odpowiednio zaciemniona. Nie zapominaj o regularnej zmianie pościeli, a jeśli twoje łóżko jest niewygodne, pomyśl o zakupie nowego materaca. Odpowiednio dobrany materac może okazać się kluczem do zaśnięcia i komfortowego snu. Materace, na które warto zwrócić uwagę, powinny być wypełnione albo pianką wysokoelastyczną, albo pianką termoelastyczną. Komfort zapewniają także materace z wypełnieniem kieszeniowym.

Covid a problemy ze snem

Świat w czasie pandemii zmienił się, a wraz z nim zmieniły się nasze codzienne zachowania i przyzwyczajenia. Obecnie jesteśmy zmuszeni do radzenia sobie ze skutkami tej sytuacji, ponieważ w większości przypadków mają one negatywny wpływ na nasze życie i zdrowie. Zaburzenia snu to problem, którego nie można bagatelizować. Bezsenność bowiem ma duży wpływ na jakość naszego życia. Brak snu potęguje stres i pogarsza nasze samopoczucie. Jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i nie możemy na niczym w pełni się skoncentrować. Lekarstwem jest stworzenie odpowiednich warunków do snu – higiena snu staje się niezwykle ważna. Jeśli okaże się jednak niewystarczająca, warto udać się po pomoc do lekarza, który w razie poważnych zaburzeń snu może zapisać odpowiednie leki.

Relacje z innymi podczas pandemii

 

Relacje z innymi podczas pandemii

Źródło: https://www.vox.pl/artykul-relacje-i-spotkania-polakow-w-czasie-pandemii

*(https://www.doz.pl/czytelnia/a16040-Czym_jest_coronasomnia_Jak_pandemia_koronawirusa_wplywa_na_jakosc_snu)

Zobacz także:

Jak poprawić jakość snu? – porady i wskazówki