Ponad 10 lat doświadczenia
Zawsze darmowa dostawa

Wpływ melatoniny na sen

9 sierpnia, 2022 / PRZEZ: SENPO / BRAK KOMENTARZY
Melatonina a zdrowy sen

Co to jest melatonina? Osobom borykającym się z problemami ze snem bardzo często polecana jest suplementacja melatoniny. Przed przystąpieniem do suplementacji warto jednak dowiedzieć się jak działa melatonina i czym ona właściwie jest. Najprościej tłumacząc jest to “hormon snu” lub też inaczej “hormon nocy”, który jest naturalnie wytwarzany w naszym organizmie po zapadnięciu zmroku. Melatonina wydzielana jest przez szyszynkę, która w organizmie reguluje rytm dnia i nocy.

Spis treści:

  • Co to jest melatonina?
  • Melatonina – działanie
  • Wpływ niedoboru melatoniny na sen
  • Jak poradzić sobie z niedoborem melatoniny?
    • Zrezygnuj z niebieskiego światła przed snem
    • Unikaj zmian rytmu dobowego
    • Zmęcz się
    • Suplementuj
    • Zadbaj o przyjemne warunki w sypialni
    • Kup wygodny materac

Melatonina – działanie

Początkowo wydzielanie tego hormonu powoduje senność, aby doprowadzić do zaśnięcia. Zwykle największe stężenie melatoniny powstaje między północą, a trzecią nad ranem. Melatonina odgrywa ważną rolę w regulacji biologicznego rytmu dobowego, reguluje godziny snu i czuwania w ciągu doby. Przy produkcji melatoniny bardzo ważne są jednak warunki otoczenia, ponieważ światło hamuje jej syntezę. Tym samym pracując lub oglądając filmy często późno w nocy, bardzo łatwo możemy sobie rozregulować rytm dobowy. Takie zachowanie wpłynie negatywnie na syntezę hormonu snu powodując niedobór melatoniny i jednocześnie prowadząc do wielu negatywnych skutków.

Wpływ niedoboru melatoniny na sen

Niedobór melatoniny może być przyczyną wielu nieprzyjemnych następstw. Przede wszystkim w jego wyniku nasz mózg nie otrzymuje informacji o zmęczeniu. W efekcie zasypiamy bardzo późno, a nasz sen jest krótki i płytki. O odpowiednią podaż hormonu snu powinni dbać oczywiście wszyscy, ale grupą szczególnie narażoną na jej niedobór są osoby powyżej 40 roku życia. Wynika to z faktu, że z wiekiem nasz organizm produkuje coraz mniejsze ilości hormonu nocy. Warto zauważyć, że osoby starsze zwykle wstają o bardzo wczesnych porach pomimo zmęczenia. Korelacja melatonina a sen jest zatem bardzo silna. Powinniśmy więc szczególnie mocno zadbać o odpowiednią ilość tego hormonu w naszym organizmie.

Jak poradzić sobie z niedoborem melatoniny?

Chcąc poprawić syntezę melatoniny i przywrócić odpowiednią ilość tego hormonu w organizmie powinniśmy przede wszystkim zrewidować nasze nawyki i wprowadzić pewne zmiany do naszej codzienności.

Zrezygnuj z niebieskiego światła przed snem

Aby synteza melatoniny w naszym organizmie mogła się rozpocząć, szyszynka potrzebuje bodźca do działania. Tym bodźcem jest ciemność. Kiedy przed snem pracujemy przy komputerze, patrzymy się w telefon, czy oglądamy telewizję nasz mózg zostaje oszukany przez niebieskie światło i myli dzień z nocą, pozostając wskutek tego w stanie ciągłej aktywności. Działanie melatoniny zostaje zaburzone. Ważne jest więc aby 2-3 godziny przed snem zrezygnować z aktywności z użyciem światła niebieskiego.

Unikaj zmian rytmu dobowego

Organizm człowieka bardzo lubi regularność. Wynika to z możliwości automatyzacji procesów w naszym mózgu i możliwości zredukowania energii na powtarzalne procesy. Pracując w trybie zmianowym lub często podróżując w różnych strefach czasowych, narażamy nasz organizm na rozregulowanie rytmu dobowego i tym samym obniżenie syntezy melatoniny.

Zmęcz się

Przed snem warto wybrać się na trening, może to być spacer lub siłownia. Warto postawić na umiarkowany wysiłek, który pozwoli na długi, spokojny sen. Zrobisz też wiele dobrego dla swojego zdrowia i kondycji, nie ma więc żadnych minusów.

Suplementuj

Na rynku istnieje wiele znakomitych suplementów z syntetyczną melatoniną. Wesprą one działanie melatoniny naturalnej. Przed ich zażywaniem warto jednak skonsultować się z lekarzem i zrewidować możliwości leczenia objawów zaburzeń snu.

Zadbaj o przyjemne warunki w sypialni

Wielu z nas wspomina z dzieciństwa spanie na krześle podczas rodzinnych uroczystości. Z wiekiem zasypianie przychodzi nam jednak znacznie trudniej. Zadbaj więc o odpowiednią temperaturę oraz przygaszone światło, a z pewnością będziesz lepiej spać.

łóżko bravo

Zobacz: https://senpo.pl/lozko-bravo/

Kup wygodny materac

Zastanów się czy Twój obecny materac zachęca Cię do snu, czy wręcz przeciwnie. Sprawdź rodzaje materacy SENPO i wybierz dobry materac dla siebie. Do kompletu sprawdzi się także piękna pościel z naturalnych materiałów. Dużo łatwiej jest się przecież odprężyć w komfortowych warunkach.

materac pasodoble hilding

Zobacz: https://senpo.pl/materac-pasodoble/

Jeśli zauważasz u siebie któryś z wymienionych objawów, jak najszybciej zadbaj o zmianę nawyków aby móc się cieszyć zdrowym, relaksującym snem. Teraz kiedy już wiesz co to jest melatonina i jak działa możesz świadomie wpłynąć na jej podaż.

Wdrożenie tych kilku istotnych zmian z całą pewnością znacząco wpłynie na syntezę melatoniny w Twoim organizmie i jednocześnie poprawi jakość Twojego odpoczynku.

Śpij dobrze!

Zobacz także:

Temperatura do spania – jaka jest idealna?